85. výročí narození scénografa Josefa Svobody
autor: archiv
Jeden z nejvýraznějších českých umělců, kteří v poválečném období zasáhli nejen do českého, ale i evropského divadelnictví. Originální scénické návrhy prof. Arch. Josefa Svobody ohromují vynalézavostí, obrazivostí, schopností zužitkovat i mimo divadelní zdroje. Kromě toho mu patří zásluha rozvoje světelného designu. Do světového kontextu vstoupil především v souvislosti s Laternou Magikou a poté realizací scénických návrhů pro velké evropské operní i činoherní divadla.
Když sledujeme cestu Josefa Svobody od dob studií, nedivíme se jeho všestrannosti a invenci. Vyučil se truhlářem, studoval na Ústřední škole bytového průmyslu, ale poté scénografii na pražské Konzervatoři a architekturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Typická pro něj byla neustálá konfrontace teorie a praxe; v době studia se v roce 1945 podílel na založení Opery Divadla 5. května, stal se zde šéfem výpravy. Spolupracoval s Divadlem satiry, Studiem Národního divadla a od roku 1948 byl členem Národního divadla v Praze, nejprve jako jevištní výtvarník a od roku 1951 také jako šéf umělecko-technického provozu (až do 1992, kdy spolu se Státní operou a Laternou magikou, jejímž uměleckým šéfem byl od roku 1973, po delimitaci odešel).
Hned na počátku umělecké cesty, V Divadle 5. května, se setkal se svými dvěma důležitými uměleckými osobnostmi - režiséry Alfrédem Radokem a Václavem Kašlíkem. Spolupráce s A. Radokem vytříbila jeho smysl pro režijní pojetí scénografie a pro funkční začlenění scény do kontextu ostatních složek dramatického díla. Společně se podíleli na množství experimentů, mj. vznik Laterny magiky, polyekranu a dalších audiovizuálních forem. Spolupráce s Václavem Kašlíkem v něm probudila vztah k hudbě a přinesla řadu vynikajících operních představeních na domácí i zahraniční scéně. V šedesátých letech začal spolupracovat s dalšími výraznými režijními osobnostmi té doby – Otomar Krejča a Miroslav Macháček (ND, Divadle za branou) a poté na řadě evropských scén. V osmdesátých letech pak spolupracoval s Evaldem Schormem na scéně Laterny magiky.
Jako pedagog působil nejen na VŠUP v Praze, ale i na školách a univerzitách celého světa. Vytvořil scénografie pro více než 700 domácích i zahraničních scén (spolupráce mj. s A. Delcampem, J. Dexterem, C. H. Dresem, A. Everdingem, G. Friedrichem, G. Strehlerem, L. Olivierem, R. Petitem, J.- C. Riberem ad. Jak už to bývá, daleko větší ocenění získal v zahraničí - Dr.h.c. na Royal College Arts v Londýně (1969), International Theatre Award v New Yorku (1976), Chevalier de l´Ordre des letters v Paříži (1976), Doctor of Fine arts na Denison University a Western Michigan University v USA (1978-84), cena U. S. Institute for Theatre Technology v USA (1986), titul The Royal Industry Designer v Londýně (1989), francouzská Légion d´Honneur z roku 1993, Dr.h.c. na Université Catholique de louvaine-la-Neuve 2001.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek