zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pro své duševní zdraví považuje kulturu 84 % Čechů

Hudební scéna  Městského divadla Brno

autor: archiv Scena.cz   

zvětšit obrázek

Tíživá ekonomická situace české kultury neustala ani v tomto roce, s jejím zdražováním se za poslední rok osobně setkalo přes 80 % Čechů. Vyplývá to z průzkumu Index Kulturnosti, který opět po roce realizovala česká Kancelář Kreativní Evropa. Více než polovina lidí omezila svoje výdaje na kulturu. A to navzdory tomu, že 84 % Čechů považuje kulturu důležitou pro své duševní zdraví.

Podle průzkumu průměrně Češi dávali v roce 2023 na své kulturní aktivity 442 Kč měsíčně, tedy podobně jako vloni.
„Kulturní instituce čelí obtížnému období. Na jedné straně jim vzrostly náklady kvůli vysoké inflaci a energetické krizi. Na straně druhé se potýkají se šetřením ze strany zákazníků a návštěvníků. Podle našeho průzkumu přes 40 procent Čechů utratí za kulturní aktivity průměrně dokonce méně než 250 korun měsíčně,” komentuje Vladimíra Chytilová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa MEDIA.
Více než polovina Čechů již druhý rok za sebou omezila výdaje na návštěvy multikin. Kromě toho lidé šetřili i na divadlech, koncertech, ale také na prohlídkách památek. Zatímco loni nejčastěji omezovali výdaje kvůli dražším energiím a celkovému zdražování, letos je k tomu nejčastěji vedl růst cen vstupného. Pozitivním trendem ale zároveň je, že přes 40 % dotázaných výdaje na kulturu v tomto roce naopak neomezilo, což je dokonce o 10 procentních bodů více než vloni.

Může to být i proto, že si Češi více uvědomují, že je kultura důležitá pro jejich zdraví i spokojenost. Přes 80 % lidí ji považuje za důležitou pro kvalitu svého života.
„Kultura nám pomáhá překlenout náročná období a překonávat krize – ať už osobní, nebo celospolečenské. Nejčastější motivací ke kulturním aktivitám je jednoduše zábava, dvě třetiny lidí vede k umění také potřeba odpočinout si a odreagovat se. Značná část lidí zároveň vyhledává kulturu buď kvůli unikátním prožitkům, anebo kvůli kvalitně strávenému času se svými blízkými. To vše jsou nezbytné součásti spokojeného života,“ upozorňuje Magdalena Müllerová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura.
Náročné období se zatím příliš neodráží na změně výběru kulturních aktivit. Dvě třetiny Čechů uvádí, že je aktuální sociální a ekonomická situace nijak neovlivnila. Shodně 16 % dotázaných začalo více vyhledávat zábavu a odreagování, nebo se začalo naopak více zajímat o aktuální témata.

Oproti roku 2022 letos Češi věnovali kultuře více času. Počet dotázaných, kteří jednotlivé aktivity provozují alespoň jednou za rok, se zvýšil téměř u všech sledovaných kategorií. Respondentů, kteří se jim věnují každý měsíc, pak přibylo dokonce u všech aktivit kromě chození do multikin.
„Nárůst je sice minimální, může však jít o znamení, že se českým kulturním institucím blýská na lepší časy. Ruku v ruce s větší návštěvností by totiž přišla i stabilnější finanční situace,“ komentuje Magdalena Müllerová.
„Mírný optimismus můžeme vidět také v tom, že více než polovina Čechů považuje za důležité podporovat kulturu i v době ekonomické krize. Oproti minulému roku jich dokonce přibylo na 56 %. Jde o jasný signál, že i v době nepříznivé ekonomické situace má kultura ve společnosti nenahraditelnou roli,“ uzavírá Vladimíra Chytilová.

Průzkum proběhl v termínu od 16. 10. do 19. 10. 2023. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1008 respondentů ve věku 18-65 let.

18.12.2023 13:12:13 Redakce | rubrika - Zprávy