Svatopluk Klimeš v Lucerně
autor: Z webu
V kavárně Lucerna se od roku 2005 každý měsíc konají výstavy s názvem Umění na papíře. Další výstava z tohoto cyklu je věnovaná Doc. ak. mal. Svatopluku Klimešovi. Výstava s názvem VÝBĚR Z HROZNŮ, kouřové minikresby a kresby bengálským ohněm, se koná až do 1. července 2007.
„Vymýšlení projektu Výběr z hroznů mě zaujalo a bavilo od první chvíle. Vždy rád reaguji na prostor, kde výstava bude, a tentokrát, protože je to velký komplikovaný prostor – vstup do kina Lucerna a zároveň něco mezi kavárnou a barem, zde představím svoje nejmenší práce,“ říká ovýstavě autor Svatopluk Klimeš a dále upřesňuje: „Jsou to kresby třemi sirkami na miniaturním formátu osm a půl krát osm a půl centimetrů – fumáže (kouřové kresby). Při tvorbě těchto kreseb má pro mě už samotné jejich vznikání zvláštní magické kouzlo. Doufám, že se mi podařilo snad velkou část tohoto pocitu v kresbičkách uchovat a nyní ukázat. V podstatě záměrně tradiční klasické náměty (akty a portréty...) získávají miniaturním formátem i způsobem vznikání určitou podivnost a tím i větší přitažlivost pro diváka.“
K této kolekci přidal autor ještě kresby detailů a částí krajin, vytvořené bengálským ohněm. Tentokrát to jsou kresby přiměřeně veliké 58 x 58 centimetrů. V krajinách se nacházejí a schovávají anebo jen tak postávají maličké klonované figurky …
SVATOPLUK KLIMEŠ (*1944)
Studia: 1959 – 1963 Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze a 1967 -1973 Akademie výtvarných umění v Praze.
Svatopluk Klimeš vyučuje v současné době na Fakultě užitného umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem v ateliéru Malba a kresba. Autor vystavuje samostatně od r. 2000.
Proč právě „Umění na papíře“? Kurátor cyklu výstav, Pavel Rut, říká: „Naší snahou je prezentovat práce papíře v jejich obrovské rozmanitosti od kresby přes náčrt designu a architektonický návrh, po typografii, grafiku či konceptuální řešení. Na přelomu 19. a 20. století právě kresba a grafika stály u zrodu moderního umění. Kresba přinášela ve svém projevu autentičnost a zkratkovitost, tiskové techniky důraz na strukturu a barevné plochy. A papír svůj význam ve výtvarné tvorbě zdaleka neztratil. Náčrt na papíře, jako aktuální záznam myšlenky, stojí na počátku většiny výtvarných prací. Zároveň je papír stále častěji konečným médiem tvorby.“
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek