zvláštní poděkování
Quantcom.cz

34. Letní filmová škola - ohlédnutí

34. Letní filmová škola Uherské Hradiště

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Letní filmová škola Uherské Hradiště proběhla od 25. července do 3. srpna 2008 v Uherském Hradišti. Mezi specifika LFŠ patří neformální atmosféra bezprostředního kontaktu hostů s diváky, absence soutěžních sekcí a propracovaná dramaturgie programu, která si klade za cíl prohloubit filmové povědomí domácího publika. Hlavním pořadatelem je Asociace českých filmových klubů, o.s., statutárními zástupci jsou Petr Korč a Radana Korená, uměleckým ředitelem Letní filmové školy je Pavel Bednařík, výkonnou ředitelkou Martina Gogolová. Generálním partnerem je město Uherské Hradiště. Další 34. ročník Letní filmové školy je již minulostí. Počet akreditovaných (od tří dnů výše): 4753; z toho hostů: 856; z toho novinářů: 141; z toho účinkujících: 200; z toho štáb: 350. Počet jednodenních vstupenek: 1367. Celkový počet akreditací: 6120.

„Na příští rok plánujeme zvýšení kapacit promítacích i ubytovacích. V úvahu přichází po kvalitním technickém řešení projekce ve sportovní hale, nafukovacím kině, případně i v několika dalších menších prostorech. Město Uherské Hradište letos dost jednoznačně deklarovalo svoji podporu a můžeme tedy počítat i s jeho další systematickou pomocí,“ uvedl Petr Korč, předseda Rady Asociace českých filmových klubů.

35. Letní filmová škola se bude konat od 24. července do 2. srpna 2009.

Výroční ceny AČFK letos získali Jan Švankmajer (Výroční cena AČFK za rok 2008 za výrazné celoživotní dílo v oblasti české animované tvorby a přínos českému surrealistickému hnutí), Juraj Jakubisko (Výroční cena AČFK za rok 2008 za celoživotní přínos československému filmu a rozvíjení poetiky nové vlny ve svébytném, umělecky svrchovaném díle), Peter Dubecký (Výroční cena AČFK za rok 2008 za dlouholetou podporu a spolupráci na Letní filmové škole, Projektu 100 a rozvíjení vztahů českých a slovenských klubových aktivit), Doris Grozdanovičová (Výroční cena AČFK za rok 2008 za výraznou činnost v počátcích klubového hnutí v Československu), Jan Joukal (Výroční cena AČFK za rok 2008 za dlouholetý přínos klubovému hnutí a jeho rozvoj od 70. let do současnosti), Julio Medem (Výroční cena AČFK za rok 2008 za modernizaci filmových vyprávěcích postupů magického realismu a španělské/baskické kinematografie) a Amos Gitai (Výroční cena AČFK za rok 2008 za umělecké postižení citlivých politických a kulturních souvislostí blízkovýchodní otázky).

V rámci LFŠ se uskutečnily filmové cykly – např. Bratři v triku (Film a magie); Možnosti dialogu: Izrael/Palestina; Hudba & němý film - Němé múzy(k); Současný český a slovenský film a další.
Hlavní sekce Bratři v triku (Film a magie) představila různé úrovně chápání vztahu filmu k tématu magie. Tematický cyklus ukázal rozmanitou tvorbu, která se zabývá magickými rituály v minulosti a rozmanitých kulturách. Zároveň LFŠ otevřela prostor pro interpretaci filmu jako magického média. K tématu magie se přirozeně vztahovala i řada retrospektiv, které dotvářely promýšlení tématu v autorské linii tvorby vybraných režisérů, tvůrců, kteří pojmu magie dodávají autentický smysl a význam.
V programu Retrospektiva: Juraj Jakubisko byla ve spolupráci se Slovenským filmovým ústavem představena retrospektiva „magických“ děl tohoto průkopníka dospělého věku slovenské kinematografie, který se výrazně podílel na profilování slovenské umělecké kinematografie. Uvedena byla mimo jiné režisérova raná tvorba - pásmo studentských filmů z FAMU nově přepsaných na 35mm pás.
Magie jako alchymie: Jan Švankmajer se v souvislosti s tématem vztahu filmu a magie důkladně zabývala tvorbou předního českého režiséra, výtvarníka a „programového surrealisty“ Jana Švankmajera. Na LFŠ byly uvedeny jak starší krátké filmy tohoto výjimečného tvůrce, tak i jeho světoznámá celovečerní tvorba, která je svébytným prostorem filmové alchymie a aktualizováním tradice českého surrealismu, animace i evropských kořenů. Retrospektivu filmů Jana Švankmajera podpořil svou účastí britský filmový historik Peter Hames, renomovaný odborník na problematiku českého filmu a Švankmajerovo dílo.
Samostatná Retrospektiva: Julio Medem byla věnována tomuto současnému španělskému reprezentantovi magického realismu ve filmu. Julio Medem je jedním z předních španělských režisérů, jehož filmy byly v 90. letech uvedeny i v českých kinech a televizi, nicméně v posledních letech nejsou tato výjimečná vytříbená a podmanivá díla uváděna vůbec či jen sporadicky. K tvorbě Julia Medema byl vydán sborník.
Program Alejandro Jodorowsky, mystik a guru představil retrospektivu většiny autorových filmů. Tvorba A. Jodorowskeho zahrnuje osm celovečerních snímků, které svébytným způsobem využívají náboženskou symboliku, surrealistickou provokaci a nekompromisní umělecký postoj ke světu. Ten mimo jiné dlouhá léta sdílel s kolegou z uměleckého hnutí, hostem LFŠ v roce 2006, Fernando Arrabalem. S tvorbou Jodorowského se mohli diváci LFŠ seznámit poprvé v ČR v takto rozsáhlém profilu.

Jedním z hlavních hostů letošní LFŠ byl spisovatel, scenárista a režisér Pavel Kohout, který v létě oslavil své 80. narozeniny. Pavel Kohout vytvořil řadu scénářů k zaníceným socialistickým filmům, některé vznikly za základě jeho divadelních her (Zítra se bude tančit všude, Taková láska), v šedesátých letech pak režíroval dva autorské filmy podle vlastního scénáře: Sedm zabitých, Svatba s podmínkou. Rozporná osobnost Pavla Kohouta se zapsala do historie české literatury, divadla i filmu. Román Nápady Svaté Kláry byl rovněž podnětem pro izraelské filmaře k natočení svérázné adaptace Svatá Klára. Ve spolupráci s nakladatelstvím Větrné mlýny a festivalem „Měsíc autorského čtení“ v Brně byl vydán sborník Pavel Kohout (a film).

Doprovodný program v roce 2008Hudební doprovodný program 34. LFŠ proběhl v Klubu Mír a v dalších prostorách. Součástí doprovodného programu byla vystoupení hudebních uskupení z oblasti Blízkého východu, zejména Izraele (Talya G. A Solan, Dub L.F.O.) nebo skupin pracujících s tradicí klezmer-hudby (Di Grine Kuzine). Nesporným vrcholem hudebního programu letošní Letní filmové školy se stal koncert předního francouzského jazzového trumpetisty Erika Truffaze a jeho 4tetu.
Audiovizuální variace a improvizace byly předmětem pěti „laboratorních nocí“, které se odehrály v nočních hodinách v Klubu Mír. Jednalo se o změť koncertů (MIDI LIDI, OTK ad.), zvukových improvizací (D. Thoth, G. Bagdasarov ad.) a obrazových kreací (M. Blažíček, F. Cenek ad.), které odkazují na tradici multiplikace filmových projekcí, videoartu nebo různých forem VJingu. Ideou pěti večerů byla „prostupnost“ ve smyslu ojedinělých spoluprací, které se na LFŠ odehrály. Divadelní program nabídl především česko-polský pohybový projekt Paměť krajiny - Krajina paměti, který opisuje paměť národa vtělenou do velkolepé choreografie. Prostory pro divadelní program se letos staly Slovácké divadlo, podkroví Reduty a především Malá scéna Slováckého divadla.
Vedle filmu, divadla, hudby a výtvarného umění představila LFŠ i samostatný literární program, který probíhal formou komponovaných večerů odehrávajících se ve stanu Divadla DNO a v Redutě. Literární program byl uzpůsoben zejména „mágům“ slova: autorům, kteří se explicitně vyjadřují magickým jazykem nebo se věnují mystice, okultismu, magii, šarlatánství.
Centrální výstava 34. Letní filmové školy byla věnována dílu předního českého režiséra a výtvarníka, surrealisty Jana Švankmajera a jeho manželky Evy Švankmajerové. Výstava s názvem Salamandr byla připravována ve spolupráci s Galerií Slováckého muzea a představila Švankmajerovu výtvarnou tvorbu, stejně jako výtvarné objekty připravované pro konkrétní snímky (Něco z Alenky, Lekce Faust, Otesánek). Výstava potrvá až do 14. září 2008.

4.8.2008 17:08:13 Josef Meszáros | rubrika - Filmová scéna

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...