Revolver Revue č. 72/2008
autor: Scena.cz
zvětšit obrázek„Zdědila jsem ty hodiny a čas / je natahovat. Uchovávám jejich tváře / v dosahu. Někdy zvonění vyvolává vzpomínky na lepší dny.“ Verše maltské básnířky Marii Grech Ganado přeložil Petr Mikeš. Při fotografování školní třídy se v záběru ocitne pět chlapců, které spojuje vlastně jen role outsidera; Petra Soukupová ztvárnila jejich osudy v povídce Skupinové foto. Používáním fotografie jako součásti fabulovaného textu proslul německý prozaik W. G. Sebald. Radovan Charvát přeložil ukázky z jeho díla, mimo jiné z kontroverzní přednášky Letecká válka a literatura, otevírající otázku, proč se německé poválečné umění vyhýbalo tématu zničujících spojeneckých náletů. Dokladem jednoho z nemnoha dobových pokusů vyjádřit „nevyslovitelné“ jsou texty Inge Müllerové: „Když jsem byla pro vodu, spadl na mě dům / My ten dům nesli / Zapomenutý pes a já. / Neptejte se mě jak / Nepamatuji si. / Zeptejte se toho psa.“ Klíčovými Sebaldovými tématy – uplývajícím časem, pamětí a zpřítomněním vzpomínky – se zabývá i esej Ivana Dubského Čas kouzelného vrchu.
O zkušenostech s volbou přiměřených výrazových prostředků pro postižení neobyčejných prožitků hovoří filmař a spisovatel Martin Ryšavý v interview Adama Geberta; Ryšavého Cesty na Sibiř, „román, který se tváří jako cestopis“, právě vycházejí v Edici RR. Cestopisná esej Lubomíra Martínka o hledání zasutých stop pokračuje v tomto čísle druhou částí.
Petr Vaňous zamířil do Berlína: šest tamních umělců, Andrease Hofera, Thomase Zippa, Thomase Helbiga, Thilo Heinzmanna, Markuse Selga a André Butzera, spojuje jisté téma i skutečnost, že jsou považováni za vycházející hvězdy euroatlantické výtvarné scény.
Jan Kloss pro RR připravil příspěvek, v němž reflektuje nejen své vizuální zážitky z návštěvy Japonska. „Nás baví i ta prostá maličkost, jak písmo funguje bez ohledu na národnost, jak si mimoděk přivlastňuje výtvarný kolorit místa vzniku“, uvažuje František Štorm v Typografickém zápisníku nad písmovými návrhy Anny-Louise Lorenz z Ingolstadtu a Winnie Tan ze Singapuru, které coby stážistky „rozsvítily letní klausury v místnosti č. 305 na VŠUP“. „Co to vlastně dělám, když kreslím?“, ptá se Švýcar Florian Granwehr. Výtvarná práce Ondřeje Přibyla tajemným způsobem souvisí s tvůrčím odkazem Antonína Přibyla. Miroslav Koval uvádí ukázky z díla Jiřího Jílka.
Pravidelné rubriky: z Dokumentaristů vybral Adam Gebert pro toto číslo Jana Šikla, v Ateliérech jsou odkryta pracoviště Jaroslav Róny, zakázky z poslední doby představuje studio ReDesign.
Petr Onufer přibližuje další z postav americké kritiky, Helen Vendlerovou, dle níž jsou „texty součástí reality a lze je podrobit témuž průzkumu jako každou jinou sféru“. RR autoři podrobují v závěrečném Couleuru průzkumu nejen texty, ale i jiné součásti reality, již přináší současný kulturní provoz.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek