Chopin nově

autor: Česká televize
zvětšit obrázekChopin nově
Klavírní virtuos Daniil Trifonov nahrál s dirigentem Michailem Pletněvem novodobou verzi Chopinových klavírních koncertů. Dokument, který zachytil umělecký zápas o současnou podobu slavného díla, uvádíme u příležitosti 210. výročí narození polského básníka klavíru (2017). Režie Christian Berger (Premiéra). Chopinovy slavné klavírní koncerty, které jsou všeobecně považovány za základní pianistickou abecedu, mají v sobě několik záhad, na něž se snažili po dvě století jejich existence interpreti vyzrát. V roce 2020 si 1. března připomeneme 210. výročí narození Fryderyka Chopina.
Předně jeho klavírní koncerty vznikly v opačném pořadí, než jsou dnes uváděny. Byly totiž vydány až po Chopinově příjezdu do Paříže. Ten první e moll, opus 11, věnovaný slavnému klavírnímu virtuosovi Friedrichu Kalkbrennerovi, spatřil světlo světa v tištěné podobě v roce 1833 a ten druhý f moll, opus 21, zasvěcený skladatelově tajné milence, komtese Delfině Potocké, o tři roky později. Bylo to v době, kdy polský básník klavíru zvažoval zásnuby s hraběnkou Marií Wodzińskou a navštívil při letním pobytu Mariánské lázně, kde se s ní bez policejního dozoru (pro Ruskem násilně okupované Polsko byl už tehdy nežádoucí osobou) mohl setkat a požádat o ruku.
Devatenáctiletý Chopin se rozhodl napsat „druhý“ klavírní koncert f moll po svém velkém úspěchu ve Vídni. První zmínka o této kompozici pochází z 3. října 1829, kdy ve svém dopise příteli Tytovi zmiňuje Chopin, že byl inspirován utajovanou láskou ke zpěvačce Konstancii Gładkowské, zejména k napsání střední věty, Larghetto. Premiéra tohoto koncertu se uskutečnila 17. března 1830. „První“ klavírní koncert e moll vznikl ve skutečnosti o půl roku později. Obě díla, komponovaná tehdy moderním stylem concerto brillante, jsou považována za vrchol skladatelova varšavského prvního tvůrčího období, které bylo ukončeno nedobrovolnou emigrací.
Chopinovi bylo v té době pouze 20 let a neměl zkušenosti s instrumentací orchestrálního partu, jakkoliv byl ve své době považován v oblasti harmonie za jednoho z nejmodernějších hudebníků. Ruský skladatel a pianista Michail Pletněv se rozhodl ve prospěch Chopinovy tvorby obě skladby novodobě „přeinstrumentovat“. K nahrávání této verze si přizval k sólovému nástroji jednoho z nejmladších ruských pianistů Daniila Trifonova, který sám je také skladatel. Společně pak provedli toto novodobě upravené dílo za přítomnosti televizních kamer a v režii Christiana Bergera na jaře 2017 v Dortmundu.
Výsledkem je vynikající zvukový a obrazový záznam, o němž se ještě dlouho bude hovořit. Ponecháváme na televizním divákovi a posluchači, zda tuto verzi lépe přijme, nebo zda se přikloní k původní, ještě nedokonalé historické podobě, na niž je z koncertních pódií zvyklý. Nakonec naznačila to i jedna z nejlepších pianistek současnosti Martha Argerichová: „Porovnejme Chopinovy klavírní koncerty s ostatními jeho skladbami: Preludia, Polonéza-Fantazie atd. Víte, je tu okamžik něčeho, co bych přirovnala k velmi krásné, leč otrávené květině“.
Vysílání: 17.2., 21.40 hod., ČT art
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane celý článek
HUDBA
Tom Odell se vrací do hlavního města

Jeden klavír, jeden hlas a tisíce emocí. Britský zpěvák a klavírista Tom Odell se po poslední beznadějně vypro celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Diplomanti fakulty umění vystavují v Ostravě

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, společně s Galerií celý článek