Choreograf Pavel Šmok se dožívá osmdesátky
autor: Z webu
Výjimečná osobnost Pavla Šmoka výrazně ovlivnila vývoj českého uměleckého tance. Zasáhl do něj jednak jako tanečník, ale především jako choreograf, pedagog a hledač talentů. Jeho osobitý choreografický styl, jednoznačně rozpoznatelný, se stal v české choreografii svébytným fenoménem.
Pavel Šmok se narodil 22. října 1927 v Levoči ( v rodině českého stavebního inženýra). Tam absolvoval i základní školu. Po vyhlášení Slovenského štátu se rodina přestěhovala do Prahy, kde vystudoval reálném gymnázium, vyšší průmyslovou školu a poté absolvoval čtyři semestry na fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Praze. V té době se však jeho zájem již soustřeďoval na umělecké aktivity a vysokoškolská studia nedokončil.
Od mládí byl ovšem ochotnickým hercem, a tak se jeho zájem obrátil směrem ke konzervatoři (studoval tu herectví i tanec). Významně jej poznamenala herecká spolupráce s Emilem Františkem Burianem; v jeho divadle D vytvořil několik hereckých rolí (1950), zahrál si i ve filmu Zítra se bude tančit všude. Tato práce ovšem byla inspirací i pro jeho budoucí choreografický styl. Další inspirací byla jeho zkušenost sportovní – věnoval se především krasobruslení (byl např. juniorským mistrem ČSR). Při krasobruslařském tréninku se setkal poprvé s klasickou taneční technikou v lekcích Heleny Štěpánkové a Marty Aubrechtové. V pozdějších letech se Pavel Šmok vracel ke sportu jako choreograf soutěžních krasobruslařských jízd a ledních revue, spolupracoval při koncipování sestav moderních gymnastek a zajímal se o skoky do vody.
Další aktivitou byla spolupráce s folklórním souborem. I když na tanečníka měl poměrně pozdní nástup (konzervatoř skončil v 26 letech), tento handicap vyrovnával vrozeným pohybovým talentem, muzikálností a pílí. Nejprve působil jako sólový tanečník v Armádní opeře a v Plzni, ale po těžké operaci páteře se začal věnovat choreografii.
Nejprve byl šéfem baletu v Ústí nad Labem (1958–1961), tři sezóny pracoval v Ostravě. V roce 1964 se stal spoluzakladatelem a choreografem zájezdového souboru Balet Praha, s nímž projezdil velký kus světa (v letech 1968–1970). V roce 1970 odešel s jádrem souboru do švýcarské Basileje, kde stál v čele baletu tři sezóny. Po návratu do Prahy, v roce 1976 dal dohromady skupinu tanečníků, kteří uváděli samostatné programy v divadle Rokoko. To bylo jádro skupiny, která v roce 1980 přijala název Pražský komorní balet. Pavel Šmok byl duší tohoto souboru, který projezdil doslova celý svět a vzešlo z něj mnoho pozoruhodných tanečníků. Pavel Šmok sám má na kontě více než stovku baletů na domácích i zahraničních scénách (pracoval např. v Polsku, Rakousku, Jugoslávii, Švýcarsku, Francii, NDR, NSR, Nizozemí, Maďarsku, USA, SSSR). Podílel se i na více než třiceti operách, téměř třiceti operetách, muzikálech a revue, pětačtyřiceti činoherních inscenacích, pěti v Laterně magice, ale také na televizních a filmových choreografiích (poprvé ve filmu Kdyby tisíc klarinetů). Má zásluhu na popularizaci baletu mezi dětmi jako tvůrce a moderátor populárně výchovného pořadu Jak se dělá balet.TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
VČD otevře svou letní scénu na Kunětické hoře
Na rondelu hradu Kunětická hora již stojí amfiteátr, který je každoroční předprázdninovou scénou herců Východo celý článek
HUDBA
Hudební tipy 22. týden
Ikony Kamila Střihavky
Lucie Bílá hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české scény, které se nesmaz celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Cesty víry: Lidický mučedník
Cesty víry: Lidický mučedník
Historik František Kolouch pátrá po pravdě o skutečné roli kněze Josefa Štembe celý článek