zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Teď – Navždy

Miloslav König ve hře Teď – Navždy

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Od konce minulého roku se v A studiu Rubín hraje inscenace Teď – Navždy podle textu Magdaleny Frydrych Gregorové režijní tandem SKUTR. Navzdory svým zvyklostem SKUTR použije po dlouhé době ke své inscenaci regulérní text. Podle samotných režisérů Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského je však text Magdaleny Frydrych Gregorové, který už formou scénického čtení prezentovali v Polsku, pro ně natolik zásadní, že se jím prostě museli regulérně zabývat.

SKUTR si ke spolupráci v A studiu Rubín pozval zajímavě různorodou společnost herců. V prostoru baru A studia Rubín, kde se Teď – Navždy bude uvádět, se představí Miloslav König z divadla v Dlouhé, tradiční účastnice projektů SKUTRu Zuzana Stavná, ale taky mladá herečka již dříve spjatá s Rubínem Hanka Vagnerová. Posledním členem týmu je čím dál populárnější herec Jakub Žáček.

SKUTR jako žánr tohoto představení používá spojení „barová miniatura“ a k otázkám autora této tiskové zprávy ohledně tématu inscenace poskytl následující úryvek z textu Magdaleny Frydrych Gregorové, který je podle režijního tandemu nejlepším vyjádřením toho, o čem inscenace bude:

„Myslím, že je nejvyšší čas, abychom si vysvětlili, jaký je přesný obsah slova nikdy. Hodně lidí si plete „nikdy“ se slovním spojením „výhledově ne“. Představte si jeden okamžik. Jdete po ulici a zakopnete o obrubník, spadnete na zem a rozbijete si koleno. Je to nemilé, ale koleno vám doma žena obváže a rána se brzy zahojí.
A teď si představte jiný okamžik. Jdete po ulici, zakopnete o obrubník a nikdy nedopadnete na zem. Padáte a padáte a vaše další bytí se zacyklí do jediného smyslu, který nebudete schopni naplnit. Vy nedopadnete. Nikdy. A jediným obsahem vaší existence bude pád.“

„Skútři“ zdůrazňují, že hlavní motivací celé inscenace je zobrazení zásadního textu mladé autorky, nikoli nějaká režijní exhibice, ať už formálního či jiného typu. Samotný text Teď – Navždy je pak vrcholnou ukázkou autorčiny jemné poetiky, která se však ve svém detailu dokáže dotknout velkých existenciálních témat. Autorka v Teď-Navždy v tomto smyslu navazuje na své předchozí úspěšné hry Porcelánová panenka, Na Věky či text Dorotka, uváděný ve studiu Švandova divadla.

22.2.2010 07:02:30 JoMe | rubrika - Zprávy