Zemřel scénograf Petr Matásek
autor: archiv
zvětšit obrázek(17. dubna 1944 – 24. července 2017)
Doyen známého uměleckého klanu, scénograf Petr Matásek odešel ve věku 73 let. A tak se definitivně uzavřela slavná kapitola, spojená s vývojem poválečného loutkářství u nás. Spolupracovník Josefa Krofty v hradeckém Draku, ale také autor množství pozoruhodných scénografií v divadlech po celém světě, spoluvytvářel podobu českého loutkářství druhé poloviny 20. století a jako pedagog ovlivnil mnohé ze svých žáků doma i v zahraničí.
Podle vlastních slov si nepamatoval na dobu, kdy by se nechtěl věnovat výtvarné činnosti. Později jen prý trochu záviděl hercům jejich extrovertnost, která mu scházela, a proto za sebe nechal mluvit své – mnohdy akční – scénografie. V jednom rozhovoru se přihlásil ke svým inspiračním vzorům z doby svého dětství: „Nepřeceňuji estetiku žižkovské periferie, ale čím víc se od dětství vzdaluji, tím víc si ji idealizuji. Proto můžu říct, že k práci scénografa mě přivedla vrakoviště. Přesto, že poválečná žižkovská periferie vypadala dost neutěšeně, měla leccos z kouzla obrazů Kamila Lhotáka. V polích ležely trosky starých aut a za ohradami poničené karoserie na špalcích, které sváděly k těm nejzábavnějším akčním hrám...“
V letech 1958 – 1962 studoval na Střední umělecko-průmyslová škola v Praze, a navázal studiem scénografie na loutkářské katedře DAMU. Po absolutoriu nastoupil nejprve jako scénograf v plzeňském divadle Alfa (1967-74), kde působil později jako šéf výpravy, zastavil se i v kladenském divadle. Nejdelší a nejslavnější éru svého profesního života (1974 – 2000) strávil v Divadle DRAK v Hradci Králové, kde působil jako scénograf a šéf výpravy, a spolupodílel se na pozoruhodných a velmi půvabných inscenacích společně s režisérem Josefem Kroftou. Mezi ta nejznámější patřily inscenace Šípková Růženka (1976), Zlatovláska (1981), O Popelce (1982), Sen noci svatojánské (1984) či Píseň života (1985). V letech 1980 – 1984 stál u zrodu prostoru avantgardního Studia Beseda, který ho ve své oproštěnosti sváděl k akční scénografii. Od 90. let 20. století působil jako pedagog na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, a po odchodu z DRAKU spolupracoval jako scénograf na volné noze s mnohými divadly. Je autorem okolo 130 loutkových, činoherních a operních výprav v Čechách a v zahraničí. Jako scénograf působil často i v zahraničí. Jako výtvarník, podílející se například na expozicích Pražského quadrienále, posbíral několik ocenění. Jeho díla jsou součástí výtvarných expozic v různých místech světa, a je zastoupen i ve sbírkách Národní galerie. Jako pedagog vedl dílny doslova po celém světě, kromě Evropy i v USA, Japonsku či Austrálii. Jednou z posledních prezentací jeho práce byla oborová výstava Strings attached v Ohiu v USA a České loutkové divadlo 3x jinak (Korea, Japonsko, Česká republika), pořádaná Institutem umění – Divadelním ústavem.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek