zvláštní poděkování
Quantcom.cz

13. ročník dokumentárního divadla Akcent

13. ročník dokumentárního divadla Akcent

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

Byli školení k boji proti fašistické koloniální diktatuře v socialistických zemích východního bloku jako je Angola, Mosambik nebo Kapverdy. Jaký měl dopad na jejich životy čas strávený na druhé straně železné opony, který trval někdy i několik let? Změnilo to jejich vnímání komunismu? I na tyto otázky se snaží odpovědět portugalská inscenace Eastern Loves v aktuálním programu třináctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT. S letošním mottem: „Buďte sví!“, probíhá od 4. listopadu do 12. prosince v pražském Divadle Archa. V osmi výjimečných inscenacích uvede světové i domácí divadelní soubory.

Kromě dvou představení z Portugalska festival letos nabídne například inscenaci hamburského divadla Thalia Doughnuts, japonského režiséra Toshiki Okada. Český program zase uvede například Vykouření brněnského Divadla Husa na provázku v režii Jiřího Havelky nebo Odkaz od souboru Spielraum Kollektiv. Vstupenky jsou aktuálně v prodeji na webových stránkách Divadla Archa.
„Festival AKCENT vznikl před 13 lety proto, aby české publikum získalo přehled o tom, co vše může být dokumentární divadlo. V průběhu let jsme představili největší hvězdy divadla, které oslavuje autenticitu na scéně. Nás vždy zajímalo, jaký divadelní jazyk umělci volí, aby moment autenticity mohl být zachován v umělém prostředí divadla,“ říká umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová a dodává, že AKCENT bude letos uzavírat jeden ze svých milníků, protože se naposledy uskuteční v budově končícího divadla Archa, kde vznikl.

Dvě inscenace přijedou letos na festival z Portugalska. Velmi očekávaný bude Eastern Loves divadelního souboru Hotel Europa, jenž má i českou stopu. Hlavními tvářemi jsou Portugalec André Amálio a Tereza Havlíčková z Česká republiky. Umělci vytvářejí inscenace dokumentárního divadla, které zkoumají hranice mezi divadlem, tancem a performancí. Jejich aktuální kus je založený na autentických příbězích občanů bývalých portugalských kolonií bojujících proti kolonizaci, školených v socialistických státech východní Evropy. „Inscenace vznikla na základě svědectví těch, kteří tyto situace prožili, a autobiografických příběhů účinkujících o jejich rodinách nebo jejich vlastní minulosti v bývalé východní Evropě. Inscenace zpochybňuje vztahy mezi láskou, rodinnými vazbami a politikou,“ láká na představení Svobodová.

Dalším portugalským příspěvkem AKCENTU bude feministicky angažovaná Are You Coming? souboru Lobby Teatro. Je téměř celá založená na obraze a pohybu a zdůrazňuje naléhavost vidiny budoucnosti, kde ženství není synonymem podřadné sociální identity. Hlavní roli vytváří samotná autorka Mariany Fonsecy. Prostřednictvím různých uměleckých jazyků zkoumá své alter-ego. Odmítá sama sebe devalvovat jako Ženu, která je obětí toxických a násilných vztahů.
Z hamburského divadla dorazí představení v němčině s českými titulky s názvem Doughnuts. Připodobňuje svět ke koblize, ve které je spoustu okraje a uprostřed díra. „S rostoucí erozí všech jistot se prázdnota uprostřed zvětšuje a zvětšuje a symbolizuje tak moderní fenomén: jeden živočišný druh dobývá cizí prostředí a působí zmatek. Divák se setká s medvědem v supermarketu, mutujícím virem nebo sociálními médii bez srdce. A pak najednou nikdo neví, zda je jeho vlastní způsob myšlení stále správný,“ popisuje ředitel divadla Archa Ondřej Hrab. Inscenaci uvádí AKCENT ve spolupráci s Festivalem německého jazyka.

České tvůrce bude zastupovat inscenace Vykouření Divadla Husa na provázku. Režíroval ho a scénář k němu napsal Jiří Havelka. Reaguje na kauzu, kdy jedna divadelní inscenace skončila až u Ústavního soudu. Žalobcem byl kardinál Dominik Duka. Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí přivede na jeviště Archy fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem. Například jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč.

Subjektivní konfrontaci příslušnic dvou vzdálených generací jedné rodiny přivede do Archy inscenace Odkaz od Spielraum Kollektiv, Tématem je čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. „Ještě nikdy se za celou známou historii lidstva nestalo, aby tak rozdílné generace s různými zájmy a pohledem na život žily ve stejném období. Rychlý pokrok doby a neustálé změny, kterým jsou všechny generace každodenně vystavovány, způsobuje vzájemné nepochopení. Důležitost obyčejného člověka jako odpověď na současné hledání smyslu existence, i o tom je tato inscenace,“ popisuje Hrab.

V rámci ACENTU čeká Archu také derniéra úspěšné první české divadelní instalace s jedenácti (ne)herečkami. Ti, kdo mluví sami za sebe … přemění sál divadla v obrovskou galerii, jejímiž exponáty se stanou autentické životní příběhy jedenácti žen. Na divácích pak zůstane rozhodnutí, zda prožijí všechna vyprávění nebo jen některé části či v jakém pořadí budou příběhy vnímat.

Naopak v laboratoř promění divadlo další inscenace Každý má v sobě dva vlky. Ta zkoumá, jak se v Česku žije mladým Vietnamcům. Hlavní protagonisté Thang Ngo Xuan, Lili Phungová a Thu Phuong Tran v ní modelují z hlíny a vyprávějí příběhy. Jejich práci v detailech snímá webová kamera a na plátně vytváří emotivní krajiny, které ovlivňují dialogy performerů. Diváci navíc vstupují do netradičně uspořádaného divadelního sálu definovaného pohyblivým projekčním plátnem, zvukovou aparaturou, několika mobilními světly a televizní obrazovkou. „Inscenace Každý má v sobě dva vlky vznikala během roční spolupráce autorky, projektu Hany Kokšalové se zástupci druhé generace Vietnamců žijících v České republice, kteří sami sebe nazývají Banánovými dětmi. Všichni tři účinkující se předtím neznali, ani neměli žádné zkušenosti s divadelní tvorbou. Během přípravy inscenace prošli sérií workshopů dokumentárního divadla vedených divadelními profesionály,“ uzavírá dramaturgyně inscenace Jana Svobodová a slibuje, že AKCENT se uskuteční i příští rok.

6.11.2023 16:11:06 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek


Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek


Festival queer divadelního umění WILD!

Homo Hamlet - Divadlo Azyl (SK)

Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Jiřina Bohdalová v hlavní roli

Jiřina Bohdalová (Svatá)

Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek

další články...