Sedmé ostravské niebo czy Spectaculo Interesse
autor: Z webu
Sedmé Spectaculo Interesse, mezinárodní loutkářský festival, který se koná 30. září - 5. října 2007 v Ostravě, začal ve znamení změn. Namísto Carmen 20:07 zahájil v neděli festival královéhradecký DRAK se svou starší inscenací Jak si hrají tatínkové v režii Josefa Krofty. Jelikož tato inscenace zraje jako víno, diváky nijak netrápilo, že Carmen, která má malárii, zastoupili náhradní Tatínci. Další změna nastala v pondělí, namísto brazilské inscenace 100 Shakespeare se odehrála Fidlovačka pořádajícího Divadla loutek. Brazilci totiž neletěli do Ostravy přímo, ale přestupovali v Paříži. Lidé do Ostravy doletěli, dekorace v Paříži zůstaly. Již Jára Cimrman věděl, že dělat přestávky se nevyplácí.
Druhý festivalový den začal pohádkou Popelka rakouského divadla Moki v režii Jakuba Krofty. Na rozdíl od královéhradecké inscenace se Popelka neodehrávala v kovodílně, ale v krejčovně. Čtyři rakouští herci předvedli mladé dynamické divadlo, kterému díky obecně známému příběhu a sympatickému nasazení herců jazyková bariéra nijak neublížila. To Aničce Růžičce a Tonkovi Modřinkovi, inscenaci Bábkového divadla na Rázcestí z Banské Bystrice, se přes blízkou slovenštinu tolik nedařilo. V pondělí jsme dále viděli několik pouličních vystoupení, ať už divadelního spolku Komedianti či budapešťského divadla Purgateátrium.
Úterý, třetí festivalový den, byl přímo nabit loutkářskými majstrštyky. Zahájili na mnoha festivalech ověnčení Tři mušketýři divadla plzeňské Alfy, v podvečer jsme viděli holandského Upíra, rok starou inscenaci, která již získala ocenění na loňském festivalu v Bielsko-Bialej za loutkoherecké mistrovství, a maďarskou rakvičkárnu Punchovy Vánoce budapešťského Purgateátria. Ani pouliční inscenace slovenského Teatra Tatra a divadla Kvelb či Ledové techno tedy Lapohádky královéhradeckého DNA se neztratily.
Závěr dne patřil koláži textů dnes již kultovního Ostravaka Ostravského, kterou se souborem Divadla loutek připravil Marek Pivovar a Radovan Lipus pod názvem Denik Ostravaka. Na tuto inscenaci jsem jazyk i reálie studovala dlouhá léta při návštěvách mého příbuzenstva v Polance nad Odrou, která si v inscenaci štrejchla ve sboru. Proto jsem během představení na rozdíl od ostatních přespolních nebyla zcela ztracena. Inscenace trvá 80 minut, avšak stále se něco děje, a herci hrají s obrovským nasazením. Jedna z nejlepších scén je např. souboj hlavního hrdiny s vánočním stromečkem. V loutkové scénce se objeví i ostravský bard Jaromír Nohavica. Ostrava jede Ostrava, chtělo se mi volat. Inscenace popisuje současnou zelenou Ostravu, v které je momentálně „více stromů než v Tatrách“, ale vzpomene také zašlé slávy černé Ostravy prostřednictvím naleštěné hornické uniformy otce Ostravaka. Avšak Antonín Šimela je nejlepší!TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud ...celý článek
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
OPERA/ TANEC
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 21. týden
Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek