Hudební rozhledy v prosinci 2009
autor: archiv
zvětšit obrázekAleksandaru Markovićovi, který má za sebou již celou řadu zkušeností i s těmi nejlepšími orchestry v Evropě, je 34 let a sálá z něho sugestivní energie. Což nepřekvapuje, neboť pochází z Bělehradu a je to na něm znát. Přitom jedná klidně a uvolněně a má chlapecký, srdečný úsměv. Směje se rád a je vidět, že má rád lidi. Do Brna přišel jako šéfdirigent poté, co úspěšně vystoupil s Brněnskou filharmonií a bezděky si získal na svou stranu orchestr i vedení. Tehdy skončil po třech letech jako šéfdirigent Tyrolského zemského divadla a měl před sebou celou řadu hostování i nabídky dvou operních domů v Německu. Ty ale nepřijal a rozhodl se pro Brno.
Série přímých přenosů operních představení z newyorské Metropolitní opery v HD kvalitě v prostorovém šestikanálovém 5.1 zvuku na plátna kin, jejímž manažerem pro země střední a východní Evropy je Martin Cikánek, se kterým si můžete přečíst na dalších stranách našeho časopisu shrnující rozhovor, získala mnohá mezinárodní ocenění a nadále se těší obrovskému zájmu diváků nejen po celém světě, ale i v Čechách a na Moravě. Připomeňme si, že projekt přímých přenosů The Met: Live in HD se v České republice objevil v prosinci přede dvěma lety a od té doby se neustále rozrůstá. V pořadí již třetí sezona přenosů s celkem devíti tituly byla zahájena 10. 10. 2009, a tak se ještě na celou řadu z nich můžeme do 1. 5. 2010 těšit.
I letos přinášíme ohlédnutí za Innsbruckými slavnostmi staré hudby, z nichž letos to bude vedle Haydnovy opery Orlando paladino uvedené v Tyrolském zemském divadle i zhodnocení dvou koncertů s názvy Tastenlöwen a Ein Hoch auf die Musik, uvedených ve Španělském sále zámku Ambras a v cisterciáckém klášteře v nedalekém Stamsu. I když všechny tři projekty stály za to, provedení opery Josepha Haydna mělo tentokrát určitý punc výjimečnosti. Ten večer se totiž shodou okolností jednalo o poslední představení na postu uměleckého šéfa innsbruckých slavností končícího Reného Jacobse, jenž byl s festivalem svázán plných osmnáct let.
„Na počátku 70. let minulého století v rámci semináře katedry skladby pražské HAMU vzpomínal profesor Emil Hlobil před námi, dvacetiletými studenty“, uvádí svoji studii o Josefu Bohuslavu Foerstrovi Otomar Kvěch: „Když jsem byl tak starý jako vy, kraloval všemu Vítězslav Novák. Pak nebylo dlouho nic a potom byli Suk s Foerstrem. A pak zase dlouho nic a nakonec byl Janáček. A dnes? Všemu kraluje Janáček, pak dlouho nic a jsou Suk s Novákem. Pak zase nic, a tam je Foerster.“ V tomto osobitém příměru Hlobil ukázal kromě řady jiných skutečností také na pokles autority Foerstrova odkazu, od jehož úmrtí tehdy uplynulo 20 let. Ani za dalších 40 let se toho však v tomto smyslu mnoho nezměnilo.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek