zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Istanbul

Istanbul

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Společnost Alia Vox vydala nový projekt gambisty Jordiho Savalla. Z dílny tohoto guru barokní hudby přichází velmi překvapivý projekt s názvem Istanbul, v němž nás seznamuje s hudební kulturou Osmanské říše v době, kdy se svými operami sklízeli úspěch Antonio Vivaldi a Georg Friedrich Händel, královský dvůr ve Francii okouzlovala hra Françoise Couperina a Johann Sebastian Bach spokojeně muzicíroval v Köthenu. V tuto dobu byla obrovská Osmanská říše teprve na počátku svého úpadku a v Istanbulu se střetávalo mnoho kulturních prostředí zemí, které byly pod sultánovou vládou. Mezi mnohými vazalskými zeměmi byla také Moldávie, jejíž kníže Dmitrij Cantemir zde nějaké čas pobýval. Tento vynikající hráč na tanbur sepsal Knihu o vědě hudební, kterou věnoval sultánovi Ahmadu III., v níž zachytil celou řadu skladeb zdejšího kulturního prostředí. A právě ty se staly základem této nahrávky. Savall je doplnil o hudbu sefardských Židů a Arménů, kteří tehdy tvořili významnou etnickou část Osmanské říše, a několika improvizacemi. Vznikl tak pestrý soubor hudebního odkazu převážně nemuslimských kulturních společenství orientálního „barokního“ Istanbulu.

Výjimečný projekt si žádá výjimečné obsazení, a tak přesto, že se projekt realizoval pod hlavičkou souboru Hespèrion XXI, jsou tu ze Savallových tradičnějších spolupracovníků jen flétnista Pierre Hamon a perkusionista Pedro Estevan. Na ostatní exotické nástroje si přizval celou řadu hudebníků, kteří se těmto orientálním žánrům věnují, takže nás v bookletu čeká celá plejáda převážně arabských jmen. Citlivá volba interpretů se jednoznačně vyplatila a celý projekt je nejen dramaturgicky dobře vystavěn, ale vlastní nahrávka skýtá nevšední poslech na skutečně vysoké profesionální úrovni. Tím Jordi Savall jasně ukazuje, že přesto, že jeho hlavní doménou je především evropská hudba do počátku 19. století, jsou mu stejně blízké také žánry, vzdálené od tradičního vnímání evropské hudební kultury. Nevšední a podmanivý zvuk orientálních nástrojů zanese posluchače do dob, kdy Osmanská říše vládla nemalé části evropského kontinentu a kdy byl Istanbul multikulturní metropolí, kde se setkávalo mnoho etnik, náboženství a v neposlední řadě také politika a intriky křesťanských králů barokní Evropy. Tato nahrávka s vůní exotiky určitě potěší všechny obdivovatele Savallových projektů, netradičních dramaturgií i zájemce o hudbu orientálních kultur.

ALIA VOX AVSA 9870
ISTANBUL
Dimitrie Cantemir – „The Book of the Science of Music“ and the Sephardic and Armenian musical traditions
Hespèrion XXI a hosté, umělecký vedoucí Jordi Savall
Nahráno v Collégiale de Cardona v Katalánsku 12. – 15. 3. 2009, zvuková režie Manuel Mohino
Celkový čas 73:03
Zdroj Hudební rozhledy 09/2010 - Lukáš Vytlačil

3.10.2010 22:10:27 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 20. týden

Operace mé dcery

Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek

další články...