Jiří Jirmal: SHINY DAY
autor: archiv
zvětšit obrázekKytarista, skladatel a pedagog Jiří Jirmal je ročník 1925. Málokdo sice ví, že jeho vlastní jméno je běžné české Jiří Novák; zato každý, kdo jen zavadil o swingovou hudbu, zná Jirmala jako vynikajícího týmového hráče orchestrů Arnošta Kavky, Zdeňka Bartáka st., Ladislava Habarta a Karla Vlacha (s jeho orchestrem nahrával desky s filmovou hudbou v letech 1956 až 1964). Jirmal se ovšem uplatnil i ve sféře vážné hudby: sólově vystoupil s Českou filharmonií, s orchestrem FOK i s dalšími českými tělesy, a samozřejmě vystupoval často také v recitálech jako sólista.
Vydáním kompaktního disku Shiny Day porazil Jirmal chvátající čas: v pětaosmdesáti letech natočil osm, resp. s bonusem devět vlastních skladeb, jež pochopitelně stylově spadají zcela pevně do swingové hudební řeči, ale ani zdaleka nejsou jen konvenčním odvarem produkce, která ve světě vládla v minulém století. Improvizace nikde nepřekročí stylovou hranici swingu, ale jsou hudebně zajímavé a ukrývají v sobě schopnost zaujmout i mladé posluchače: těm totiž nabídne poslech Jirmalova disku přinejmenším příjemnou hodinku oddechu, zatímco pro nás, kteří jsme vyrůstali s Glennem Millerem a Karlem Vlachem, jsou Jirmalovy nahrávky jednak přesvědčivým příkladem pevně zakotveného způsobu hudebního myšlení, jednak ukázkou dokonalé kytarové hry, z níž nezaslechnete žádný pazvuk. Ve světě dobře známý Jirmalův žák (Jirmal učil na pedagogické škole a v Lidové škole umění, na Pražské konzervatoři a dlouhodobě rovněž na Vysoké hudební škole v německém Saarbrückenu) Rudolf Dašek napsal do bookletu anglický text, shrnující v kostce Jirmalovy zásluhy, v němž oprávněně zdůrazňuje tvořivý a inovační charakter skladeb a nahrávek i koncept, který kombinuje různé elementy klasické a jazzové hudby. Každý jazzový muzikant nepochybně ocení Jirmalovo dokonalé frázování. Milým přídavkem je „zpěvní“ bonusové číslo (Hide And Seek), v němž si „místo nepřítomné Elly Fitzgeraldové“ zazpíval Jirmal sám. Na přípravě disku spolupracovali jako aranžéři Michal Uhlíř (usedl i u kláves) a zmíněný už Rudolf Dašek, a dále saxofonista Tomáš Remek a u bonusu i autor anglického textu Milan Pazourek. I jejich výkony se sluší po zásluze pochválit. Největší uznání patří ovšem protagonistovi: Jirmal si do vysokého věku zachoval nejen neúnavnou muzikantskou aktivitu, ale i schopnost neustále obnovovat svůj tvůrčí potenciál a vystavovat ho znovu a znovu kritickému pohledu odborné i laické veřejnosti.
Vytknout před závorku lze snad jen dvě poznámky: na obalu disku, který Jirmal sám produkoval, chybí údaj o celkovém čase, a firma Bärenreiter je jednou uvedena s nepřehlasovaným písmenem A (v poznámce Rudolfa Daška) a po druhé jako Baerenreiter (na zadní straně); bylo by rovněž na místě uvést, kdo ze tří aranžérů tu kterou skladbu upravil. To jsou ovšem opravdu pouhé maličkosti, které příznivý dojem z celku nijak neoslabují.
JIŘÍ JIRMAL ve spolupráci s nakladatelstvím Karez; (bez kat. čísla) SHINY DAY
Swinging quitar, Simplicitas, Rondo, Meditation, One Face, Promenade, Shiny Day, Samba Carnival + Bonus – Hide and Seek. Jiří Jirmal – klasická kytara, skladba, hudební aranžmá, Tomáš Remek – saxofony, Milan Pazourek – texty, Michal Uhlíř – klávesy a programování. Celkový čas neuveden. Zdroj Hudební rozhledy 03/2011 - Petar Zapletal
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek