zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bedřich Smetana: Tajemství

Bedřich Smetana: Tajemství

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Moderní digitalizované vydání první kompletní nahrávky Smetanovy opery Tajemství z roku 1953 je záslužným edičním činem Supraphonu a důležitým přínosem k dokumentaci zralé smetanovské interpretace sólistů a souborů Národního divadla v Praze s dirigentem Jaroslavem Kromb¬holcem. Samozřejmě: monaurální analogová nahrávka z prvních let magnetofonového nahrávání v Československu nemůže působit tak bohatě, jako soudobé digitální snímky ani už jako stereofonní nahrávky z let šedesátých až osmdesátých, ale vzbuzují úctu svou vyrovnaností a vůbec úspěšnou snahou o všestrannou vyváženost zvukového záznamu Smetanovy hudby. Je tu ovšem ještě patrná do té doby kategoricky platící snaha o prvoplánovou převahu pěveckých výkonů a pojímání role orchestru jako „doprovodu“. V orchestrální složce však ani na nejkomplikovanějších místech nic nechybí ani není potlačeno za celkovou mez tehdy převažujícího názoru na poměr zpěvu a orchestru. A tak je zřetelné, jak přesně hraje Krombholcův orchestr, jak i při potlačené úloze na pouhý doprovod přece funkčně doplňuje a vyjadřuje specifické momenty dramatických situací. Příjemně působí pěvecké obsazení velmi rozmanitého jedenáctičlenného souboru sólistů. Příležitost tady dostali pěvci různých generací, evidentně se však přeje především mladým umělcům té doby.

Nejzajímavější a dramaticky i hudebně nejúčinnější je z nich Přemysl Kočí v roli konšela Kaliny. Jeho sametový baryton s krajně přesně realizovanou virtuosní dokonalostí zvládající vyjádření kontrastů mezi stavy euforie, k níž je skvělou příležitostí árie Med radosti plnými doušky chci pít, a stavů beznaděje nad marně skrývanou chudobou a bezmocností, vyjádřenou v četných ariosech i deklamačních partiích konšela Kaliny. Jen na některých trochu násilně tlačených, „rvaných“ nejvyšších tónech lze vytušit nebezpečí zvláštního pěveckého bankrotu, který Kočí zažil o několik let později v mladém ještě věku pod 40 let a totálně jej vyřadil z interpretační práce na operních i koncertních pódiích. Menším hlasovým objemem, ale technicky dokonale a intonačně i barevně čistě zní part Víta v podání Ivo Žídka. Usnadňuje mu to Smetanova stylizace této role do převahy nesmělého chlapeckého projevu; i momenty heroicky vypjaté a odhodlané jsou však předneseny krásně a s dokonalou pěveckou technikou. Půvabně je podán i part ženského protějšku této role, Kalinovy dcery Blaženky v podání Štefy Petrové. Tehdejší střední generaci pěvců skvěle reprezentuje svým oduševnělým a pěvecky i dramaticky suverénním altem Štěpánka Štěpánová v roli Panny Rózy. Vynikající zralé výkony tady podali i pěvci staryší, zejména v roli lidového zpěváka a písničkáře Skřivánka Oldřich Kovář, a jako trochu těžkopádný a svou namyšleností směšný vojenský vysloužilec Bonifác, jehož tu ztvárnil Vladimír Jedenáctík. Plně charakteristicky i dramaticky přiléhavě vyznívají v tomto kompletu i zbývající čtyři malé role. Pěkně barvitý pěvecký výkon, i když ne vždy rytmicky zcela ukázněný, podal Sbor Národního divadla, který tu měl při dvojsborově založeném 1. jednání zvlášť významnou úlohu. Jako velikán, osobitě zvládající monumentální tematicky důslednou hudební stavbu i množství rozmanitých charakterizačních momentů opery, se tu projevil dirigent Jaroslav Krombholc.

SUPRAPHON SU 4069-2 AAD MONO
Bedřich Smetana: Tajemství, komická opera o 3 dějstvích. Libreto Eliška Krásnohorská. Malina – Karel Kalaš, Kalina – Přemysl Kočí, Panna Róza – Štěpánka Štěpánová, Blaženka – Štefa Petrová, Vít – Ivo Žídek, Bonifác – Vladimír Jedenáctík, Skřivánek – Oldřich Kovář, Mistr zednický – Josef Křikava, Hospodská – Milada Čadikovičová, Jirka, zvoník – Rudolf Vonásek, Duch frátera Barnabáše – Jan Rožánek, Sbor opery Národního divadla v Praze, sbormistr Jarmil Burghauser, Orchestr Národního divadla v Praze, dirigent Jaroslav Krombholc
Nahráno 15.–22. 2. ve studiu Domovina v Praze, hudební režie Jan Seidel a Ladislav Šíp, zvuková režie František Burda a Adolf Řípa.
Digitální remastering Miroslav Mareš, 1911. Celkové trvání CD 1 43:20, CD 2 61:56. Zdroj Hudební rozhledy 08/2011 - Jaroslav Smolka

16.10.2011 22:10:54 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

Přebal alba

Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

další články...