zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jaroslav Smolka o dramturgické linií

Galerie (Lichtenštejnský palác) (Foto z webu)

  

Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného určena pro interprety, kteří nepřesáhli věkový limit 26 let. Předsedou poroty je jmenován prof. Peter Toperczer. Pro vítěze budou vedle peněžních ocenění připraveny i zajímavé příležitosti k uměleckému uplatnění: koncerty v Japonsku, koncertantní vystoupení s jed-ním z před-ních českých symfonických orchestrů, rozhlasové nahrávání a další.
K zodpovězení otázek, které se týka-jí organizačních zásad, dra-maturgické linie jednotlivých kol a veš-kerých zajímavostí se soutěží spojených, jsem si přizvala jejího uměleckého ředitele, prof. Jaroslava Smolku.

  • První otázky směřovaly k to-mu, jakou má nová Klavírní soutěž Rudolfa Firkušného koncepci, komu je především určena a ja-ké jsou její cíle?
    Potřebu nové soutěže vyvolaly zejména prudce zvýšené nároky na úroveň i renomé mladých umělců, kteří v průběhu studia či po něm prokázali oprávněnost ambicí na profesionální sólistickou dráhu. Ruku v ruce s tím, jak se objevují technicky i umělecky neuvěřitelně zralé osobnosti mladých klavíristů, rostou obecné nároky na mladé lidi, kteří se chtějí profesionálně věnovat sólistické a ko-mor-ní dráze. K to-mu, aby se prosadili, potřebují nějaký průkazný úspěch a tím je třeba umístění v některé z vrcholných interpretačních soutěží. Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného by měla být další takovou šancí, která je dostupná v České republice.


  • Mezinárodní dosah nového klání má však i další důvody. Chce totiž přilákat i špičkové nastupující talenty z ostatních zemí do České republiky.
    Ano, ale potřebu náročné mezinárodní soutěže v České republice vedle zahraničních akcí takového druhu naléhavě pociťujeme také ve vztahu k uplatnění významných hodnot české hudby v repertoáru domácích i zahraničních mladých klavíristů. Každá taková soutěž totiž svými repertoárovými nároky podstatně ovlivňuje programovou skladbu při debutu špičkových interpretů, kteří z ní vyšli. Proto jsme soutěž zaštítili jménem nejvýznamnějšího českého klavíristy 20. století Rudolfa Firkušného, v chlapeckém věku žáka Leoše Janáčka a ve 30. až 90. letech světově proslulého sólisty. V zahraničí vykonal nesmírně mnoho pro šíření české klavírní tvorby od Smetany až po modernu a pro-ka-zoval srovnatelnost jejích kvalit se špičkovými klavírními díly předních světových skladatelů 19. a 20. století i jedinečnost hodnot české hudby. Proto se soutěžní podmínky vedle požadavků na interpretaci nejvýznamnějších děl světových mistrů soustřeďují ve jménu tradice Rudolfa Firkušného právě k výběru z umělecky nejvýznamnějšího českého repertoáru.
  • Je tento cíl zajištěn nějakými konkrétními požadavky či výběrem skladeb v soutěžních podmínkách?
    Samozřejmě. V prvním kole mají kandidáti na výběr vedle libovolné dvojice Preludia a fugy z Temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha jednu z kon-cert-ních etud Ference Liszta, Fryderyka Cho--pina nebo Bedřicha Smetany, povinnou skladbou budou Smetanovy Tři poetické polky op. 8 nebo výběr z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. V dru-hém kole je první předepsanou skladbou rychlá věta z klasické sonáty Josepha Haydna, Wolfganga Ama-dea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta nebo klasiků českého původu Jana Ladislava Dusíka či Jana Václava Huga Voříška. Dále je tu libovolná skladba Bedřicha Smetany v do-poručené délce kolem 10 minut, výběr skladby některého z kla-si-ků moderny první poloviny 20. století, Maurice Ravela, Igora Stravinského, Sergeje Prokofjeva, Bély Bartóka nebo také Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Josefa Suka a Vítězslava Nováka, a konečně soudobá skladba vytvořená v druhé polovině 20. století - nejlépe z tvorby vlastní kultury.
  • 27.4.2002 Hana Jarolímková | rubrika - Rozhovory