Náročnější úkoly posouvají kvalitu našeho souboru
Operní soubor Jihočeského divadla České Budějovice připravuje na sezónu 2002/03 uvedení dvou romantických oper – Verdiho Rigoletta a Gounodova Fausta a Markétu. Dále bude realizován projekt pod názvem OPERA EX ARCULA, jehož cílem je objevování zapomenutých a na světových jevištích zřídka hraných (nicméně kvalitních!) hudebně - dramatických děl. V této sezóně v rámci tohoto projektu uvede operu B. Martinů - Den dobročinnosti ve světové premiéře!
Blíže o repertoáru jsme si povídali s Milanem Kaňákem, šéfem opery.
Osobně se mě dotýká zasádní všeobecný problém - ohodnocení kultury v tomto státě. Přijímání a chápání umění v naší zemi je velmi ostudné. Už obrozenci si uvědomovali, že základ národa spočívá v jazyku, v hudbě a v kultuře vůbec.
Osobně upřednostňuji českou hudbu všech stylových období a jakoukoli tvorbu soudobou. Např. Dvořáka, Smetanu, Martinů a Janáčka především, ze světových autorů pak Stravinského a další.
Zcela nepochybně. Místní publikum je velmi specifické a nejširší repertoárové spektrum si vyžaduje. V nové sezóně se navrátíme k dřívější dramaturgické linii, kdy jsme se zabývali objevováním neznámých nebo již zapomenutých titulů, zejména v oblasti komorní opery. Na tuto tradici navážeme projektem Opera ex arcula.
Díla v našem repertoáru jsou podmíněna zejména prostorem, kapacitou sboru a počtem hráčů v orchestru, což podmiňuje velikost orchestřiště, proto nemůžeme inscenovat zejména většinu Janáčkových oper, vyjma Její Pastorkyně (1993) a Osudu (1985). Podobně mnoho dalších titulů včetně například Vágnera.
Jak jsem se už zmínil, jedno velké riziko – Andre Chenier je limitní opera pro stav našeho ansámblu, v podobné situaci byl Dalibor. Myslím, že díky těmto zkouškám se může prověřit kvalita našeho souboru. Kladením náročnějších úkolů může jedinec i soubor jít dál.
Dle mého to není problém inscenace. V první řadě se vše odvíjí od jejího výkladu, přístupu a taktéž od jejího přijetí. Na tutéž premiéru, jejíž režii naše odborná veřejnost odsoudila, vyšla kritika v Salzburgu, a ta naopak viděla režijní přístup jako moderní, a přesto vycházející ze Smetanovy hudby. V čem je tedy problém?
Dle mých zjištění mají Budějovice v tomto republikové prvenství, nepočítámeli Jiřího Nekvasila nebo Josefa Průdka. Miloslav Veselý má možnost působit na soubor i mimo své inscenace, což považuji za velkou výhodu. Tento jakýsi režijní dohled mu umožňuje více poznat soubor, což se zákonitě projevuje v jeho kvalitě.
Jako režisér se v Budějovicích objeví hned v této sezóně ve velmi zajímavém projektu. Spolu budeme realizovat světovou premiéru dosud neznámé opery B. Martinů Den Dobročinnosti.
Již u zmíněného projektu Den Dobročinnosti budou v inscenačním týmu pracovat ze zahraničí francoužští výtvarníci Fillip a Marcel Sterone. O hostování režisérů zatím neuvažujeme.
Těžko říci. Při minimálním počtu angažovaných sólistů je v podstatě každý ve svém oboru výraznou osobností. Charakteristickým rysem budějovické opery je výrazná divadelnost a herecký projev, tím i mladí členové souboru si nacházejí svoji výrazovou parketu.
Určitou osobností, kterou kritikové i diváci staví do popředí, je například Alexandr Beň - barytonista, který vyzrává v osobnost velmi pronikavě. Dále paní Bubáková je rovněž dlouholetou oporou ansámblu. Sólistkou na níž se stále chodí je paní Veselá. Paní Kateřina Hájovská - soprán zabodovola v minulé sezóně. Oporou je i paní Volfová. Z mladých pěvců se výrazně profiluje Svatopluk Sem. Ve výčtu bych mohl samozřejmě pokračovat.
Daniel Jäger a Josef Meszáros
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek