zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klec pro dva slavíky

Repro CD Scena.cz

  

Dramaturgickou vazbou programu tohoto kompaktního disku je přátelský vztah učitele a žáka. Kompakt začíná dvouvětou Violoncellovou sonátou Luboše Sluky, psanou za studií na AMU. Ušlechtilá, výrazně melodická hudba s dramatičtější druhou větou a za-jímavým závěrem, vycházející z české moderny poválečných let, nezapře vliv autorova učitele, ale zaznamenáme tu i stopy janáčkovské vášnivosti. I Řídkého Sonáta č. 1 e moll pro violoncello a klavír má obdobné okolnosti vzniku. Byla psána ještě v kompoziční třídě Josefa Suka. Její faktura je o poznání složitější s nesnadným partem klavíru. Slukova skladba D S C H, věnovaná památce D. Šostakoviče, patří k nejznámějším a nej-úspěš-nějším autorovým partiturám; vytvořená původně pro basklarinet a klavír, razila si po léta cestu světem v obou podobách.

Kryptogram, který je podkladem kompozice a který leckdy vede k me-chanicky konvenčnímu opakování, je tu rozvíjen nevšedním způsobem, zaručujícím potřebné napětí během celé skladby. Hudební drob-nost, kterou Sluka nazval Klec pro dva slavíky a po které je kompakt pojmenován, má výrazně impresionistický charakter a přináší hudbu s posmutněle vyklenutým melodickým obloukem. Meditativní a spíše zádumčivý hudební proud provází i první ze Slukových Dvou skladeb pro violoncello a klavír, zatímco druhá věta s proměnlivým metrem a poměrně rozsáhlou kadencí skladbu výrazně oživuje. Milým a vtipným zakončením disku je Slukův cyklus Na paměť Jaroslava Ježka. Dobový kolorit je tu navozen synkopovým efektem, melodickými postupy v kvartách, bluesovými intonacemi i různými glissandy a odhalují další sympatickou tvář Slukovy tvorby. Zatímco na předchozích pěti skladbách exceluje umění violoncellisty Jiřího Hoška, znamenitého jak v kan-ti-léně, tak i v technicky vypjatých úsecích virtuózního charakteru, jakož i do-konalá klavírní spolupráce Luďka Šabaky, v Poctě Ježkovi se k oběma přidružuje další člen Hoškovy umělecké rodiny, Dominika Hošková. Absolutorium nejvyšší kvality za plastický zvukový obraz patří i realizačnímu týmu – režisérovi Igoru Tausingerovi, zvukovému mistru Tomáši Zikmundovi, jakož i dr. Jaroslavu Smolkovi za zasvěcené průvodní slovo.

A CAGE FOR TWO NIGHTINGALES (Klec pro dva slavíky), Violoncellové skladby Jaroslava Řídkého a Luboše Sluky, Jiří Hošek a Dominika Hošková, violoncello, Luděk Šabaka klavír

1.10.2002 Jiří Teml | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...