zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Operní recitál – Ivan Kusnjer

Operní recitál – Ivan Kusnjer

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Z titulní fotografie CD operního recitálu barytonisty Ivana Kusnjera na nás hledí sebevědomá, leč mladistvá tvář hraběte Luny z Verdiho Trubadúra, z inscenace, která měla premiéru v roce 1986 v tehdejším Smetanově divadle v Praze. Právem nebyla na booklet vybrána fotografie aktuální. Recitál není současným profilem Ivana Kusnjera, nýbrž ohlédnutím za jeho pěveckou minulostí (i když v řadě rolí, s nimiž se zde setkáváme, exceluje dodnes). I té nejmladší vybrané nahrávce je 17 let a od zrodu té nejstarší uplynulo už plných 32 let. Jde vesměs o snímky z rozhlasového archivu, ze kterého v posledních letech vydavatelství Radioservis svou historickou řadu sestavuje.

Před lety Ivan Kusnjer překvapil profilovou gramodeskou – tehdy ještě tzv. dlouhohrající, vinylovou – na níž se objevila jména skladatelů zapomínaných, jako Skuherský, Bendl nebo Nápravník, či opomíjených, jako Fibich, Foerster nebo Ostrčil. Tentokrát se žádné překvapení nekoná. Jde o výběr nejkrásnějších, ale také nejznámějších hitů barytonového oboru. Kusnjer se nám tu představuje především v italském repertoáru, pro který má jeho hlas ideální předpoklady. Právě zejména ve starších snímcích vnímáme vliv jeho pěveckého pedagoga, Teodora Šrubaře, dlouholetého sólisty Národního divadla v Praze. V propojení lyrického a dramatického oboru, ve vokální ušlechtilosti, představitelské noblese a dokonalé srozumitelnosti zpívaného slova je Kusnjer jeho nástupcem a pokračovatelem.

Všechna čísla recitálu jsou zpívána v jazyce originálu. Výběr otevírá prolog z Leoncavallových Komediantů, po kterém následuje vstupní cavatina Figara z Rossiniho Lazebníka sevillského. Oba snímky pocházejí z roku 1986 a stojí za povšimnutí, jak světlou barvu Kusnjerův hlas tehdy měl – a srovnáním s dneškem si uvědomíme, jakým vývojem od té doby prošel, jak ztmavl a zmohutněl. Je to markantní zvláště u Figara, kde se barva blíží až k tenorbarytonu (včetně jedné s lehkostí zvládnuté výšky navíc). Scéna Lucie a Enrika z Donizettiho Lucie z Lamermooru, právě tak jako později Verdiho duet Rigoletta a Gildy, prolamuje sled árií a monologů. Německý romantismus je zastoupen dvěma ukázkami – písní Wolframa z Wagnerova Tannhäusera a árií Ruthvena z Marschnerova Vampýra. Vynikající je zejména Kusnjerovo podání Wagnerovy Písně o Večernici – jde o jeden z vrcholů kompletu.

Za verdiovské pěvce lze u nás označit jen velmi málo operních umělců. Že Ivan Kusnjer k těmto čestným výjimkám patří, dokazuje na CD téměř úplná galerie nejvýznamnějších barytonových rolí z Verdiho oper, hrabě Luna z Trubadúra, Rodrigo z Dona Carlose, Rigoletto, Jago z Otella a pan Ford z Falstaffa. Z pěvcova repertoáru prakticky scházejí jen Germont z La traviaty a pak sám Falstaff, k jehož ztvárnění se dostal až později. V lyričtějších verdiovských partech dominuje v Kusnjerově přednesu především krása kantilény, v těch dramatičtějších vnímáme i z audiozáznamu také herecké podání, např. cynismus Jaga anebo Fordovu žárlivost, branou s trochou nadsázky. Jako monolog je pojata rovněž árie Gérarda z Giordanova Andrea Chéniéra. Vroucím vyznáním knížete Jeleckého z Čajkovského Pikové dámy je asi nejsilněji připomenuta osobnost Teodora Šrubaře – Jeleckij byl jednou z jeho reprezentativních rolí. Poslední dvě čísla recitálu jsou ukázkami z domácí tvorby. Jde o árii Voka Vítkovice ze Smetanovy Čertovy stěny, u níž překvapí bystřejší tempo, než na jaké jsme odjinud zvyklí. Je to jistě záležitost dirigenta, v tomto případě Jana Štycha, a nutno říci, že je to ku prospěchu věci. Jestliže celý Kusnjerův recitál zahajuje operní prolog, pak ho zakončuje operní finále – závěr Janáčkových Příhod lišky Bystroušky. Nahrávka tohoto čísla patří ve výběru k nejmladším (1996), takže je už z ní cítit jistá životní zralost. Tedy přesně taková, jakou role Revírníka vyžaduje.

RADIOSERVIS CRO 632-2
Operní recitál – Ivan Kusnjer
Ruggiero Leoncavallo: Komedianti (prolog Tonia), Gioachino Rossini: Lazebník sevillský (cavatina Figara), Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor (scéna Lucie a Enrika), Richard Wagner: Tannhäuser (píseň Wolframa), Heinrich Marschner: Vampýr (árie Ruth-vena), Giuseppe Verdi: Trubadúr (árie Luny), Don Carlos (árie Rodriga), Rigoletto (monolog Rigoletta a duet Rigoletta a Gildy), Otello (monolog Jaga), Falstaff (monolog Forda), Umberto Giordano: Andrea Chénier (árie Gérarda), Petr Iljič Čajkovskij: Piková dáma (árie Jeleckého), Bedřich Smetana: Čertova stěna (árie Voka), Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky (závěr opery).
Ivan Kusnjer, Božena Effenberková, Tomáš Klimo, orchestr Smetanova divadla v Praze, orchestr Státní opery Praha, orchestr Státního divadla v Brně, dirigenti Petr Vronský, Jan Štych a Jiří Pinkas.
Archivní nahrávky Československého rozhlasu v Praze a v Brně z let 1981 až 1996. Výběr a uspořádání Jan Králík, remastering 2012 Miroslav Mareš. Celkový čas 78:56. Zdroj Hudební rozhledy 02/2013 - Jaroslav Someš.

11.2.2013 12:02:31 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...