zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Terra musica 24. týden

Daniel Sobotka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Novodobá premiéra barokní opery Siface - Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá - Balet Kouzelná flétna - Iva Bittová a Beata Hlavenková - Hudba terezínského gheta - Daniel Sobotka, nový ředitel Pražských symfoniků - Americký jazzový kytarista Rez Abbasi
Nastudování opery Siface od barokního skladatele Nicoly Porpory je dalším krokem k poznání hudebního života Prahy první poloviny 18. století. Dílo poprvé zaznělo v roce 1726 v Benátkách, ale již tři roky poté bylo následně provedeno v Praze, v divadle známého mecenáše umění, hraběte Sporcka. Nyní - po více než 280 letech - operu nově nastudoval český soubor Hofmusici, který se dlouhodobě specializuje na dobovou interpretaci barokní hudby.

Oživení staré spolkové činnosti v oblasti zpěvu provozované na konci 19. století se do jisté míry podařilo brněnskému amatérskému sboru pod názvem Láska opravdivá. I přestože sbormistr Jan Špaček pečlivě vybírá repertoár vhodný pro amatérské zpěváky, často nešetří jejich hlasivky obtížnými kusy Bedřicha Smetany, Pavla Grigorjeviče Česnokova nebo Leoše Janáčka a dalších.
Konzervatoř Taneční centrum Praha připravila světovou premiéru baletu Kouzelná flétna. Autorem a choreografem představení je umělecký šéf baletu Jihočeského divadla České Budějovice Attila Egerházi, který má za sebou bohatou kariéru ve své domovině - jako choreograf, tanečník, pedagog, ale i jako zakladatel Budapest Dance Theater a Hungarian Ballet Theater. Při práci na Kouzelné flétně byla pro něj nejzajímavější a největší výzvou možnost představit operní dílo jinak, nově, s pomocí stylizovaného, výhradně tanečního slovníku.
Nový multikulturní klub v Brně nedávno otevřely dvě osobnosti současné nadžánrové hudby, kterými jsou Iva Bittová a Beáta Hlavenková. Jejich umělecké dráhy se zkřížily již při práci na CD Ivy Bittové Zvon, kterého se účastnily i další přední osobnosti české jazzové scény. Není divu, že Bittová s Hlavenkou našly společnou řeč, pojí je totiž skladatelská i interpretační činnost v oblasti soudobé hudby i jazzu.
Tvůrci Terezínského víkendu připomněli především neuvěřitelný kontrast, který panoval mezi každodenním krutým životem v nacistickém Terezíně a neobyčejně rozmanitým a tvůrčím procesem, jehož hybateli byli právě sami uvěznění - skutečné hvězdy Terezína. Hlavním hostem večera byl renomovaný komorní soubor Nash Ensemble, který se s tímto projektem představil v Praze, a to po mimořádném úspěchu v Londýně a v New Yorku. Terezínský víkend proběhl za osobní účasti zakladatelky souboru Nash Ensemble Amelie Friedman, pamětníků terezínského věznění herečky Zdenky Fantlové nebo cembalistky Zuzany Růžičkové.
V magazínu Terra musica představíme dnešního hosta - nového ředitele Pražských symfoniků Daniela Sobotku, který se s námi podělí o své vize a plány.
A závěr už bude patřit kytarovému virtuosovi Rezu Abbasimu. Vzdělání v oboru jazz a vážná hudba nabyl na University of Southern California a později na Manhattan School of Music. V tradiční hudbě se dovzdělal na studiích v Indii pod vedením mistra perkusí Ustada Alla Rakha. Před dvaceti lety se Abbasi usídlil v New Yorku a postupně se dopracoval k vlastnímu jedinečnému zvuku. Dnes je považován za jednoho z předních světových moderních jazzových kytaristů.
Vysílání: 12.6., 22.55 hod., ČT2; Opakování: 15.6., ČT2., 18.6., ČT2.

10.6.2013 08:06:01 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...