Giselle zahajuje
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSérii přenosů baletních představení z Velkého divadla v Moskvě zahájila v této sezóně „stará známá“ všech přátel tohoto žánru - GISELLE. Jeden z „nejromantičtějších“ baletů na hudbu Adolfa Adama a v prvotní choreografii Maria Petipy je také osvědčeným tahákem všech významných i méně významných scén a na filmovém plátně se objevil již několikrát v různém podání. Jednou z nezapomenutelných inscenací byla „Giselle“ Královského baletu v Londýně s fascinující Natalií Osipovou a Carlosem Acostou v hlavních rolích v přenosu v lednu 2014.
Představení Giselle (v úpravě Jurije Grigoroviče - premiéra 1987) přenášené živě 11. října z Moskvy se vyznačovalo podobně hvězdným obsazením - Giselle - neméně éterická tanečnice než Natalia Osipová - primabalerína Velkého divadla v Moskvě Světlana Zacharova, jako princ Albert Sergej Polunin.
Přestože vše bylo tak jak má být a jak bývá ve Velkém divadle zvykem – tedy takřka dokonalé, nemilosrdná kamera odhalila i to co divákům více vzdáleným od jeviště mohlo uniknout - menší nepřesnosti, nejistoty a to nikoliv jen u sboru – což není až tak překvapující jako v určitých momentech i u velké hvězdy. Světlana Zacharová jako by nebyla zcela ve své kůži, dopustila se různých zaváhání, uklouznutí. Na druhé straně možná s vědomím těchto malých „pochybení“ se o to usilovněji vydávala v pasážích dosvědčujících její technickou brilanci ale i dramatický projev, které vyvolávaly dlouhé ovace publika. Pozornost si o to více zasloužily vynikající výkony ostatních „ne tak důležitých“ postav, které zůstávají obvykle hlavními představiteli poněkud zastíněny – radostné pas de deux vesnického páru v prvním aktu – Daria Chochlova a Igor Cvirko, neúprosná a chladná královna vil Myrta - Jekatěrina Šapulina a její dvě „asistentky“ – Angelina Karpova a Ana Turazišvili.
Děj se odehrával v kouzelných podzimních kulisách vesnické návsi, v druhém aktu je to hřbitov v namodralých odstínech nočního času (scéna Simon Virsaladze), kde se objevil efekt s duchem Giselle vystupujícím a mizejícím v hrobě.
K dobrému dojmu přispěl také orchestr Velkého divadla s dirigentem Pavlem Kliničevem, a tak nakonec mohli odcházet diváci z divadla i z kinosálů opět pocitem pěkného uměleckého zážitku.
Dalším představením, které pro své příznivce chystá balet Velkého divadla v Moskvě, budou Drahokamy, v pražské Lucerně ze záznamu v neděli 8. listopadu 2015 v 15.45h.
www.prenosydokin.cz
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Ježíš je na Tinderu poprvé v Česku
Městská divadla pražská uvedou v Komedii konceptuální dílo, které zvědavě zkoumá naši paralelní přítomnost ve celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek