zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Písně a tance před branami renesance

V rámci Dnů evropského dědictví 2003 se konal v neděli 14. září 2003 v hodovní síni letohrádku Hvězda koncert Hudba a tanec Evropy 14. a 15. století. Režie, nastudování tanců a choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Chorea Historika docentka Eva Kröschlová. Hana Blochová a Pavel Polášek jsou umělečtí vedoucí a současně i hráči souboru historických nástrojů Kvinterna. Pro všechny diváky je vždy nesmírně zajímavé mít příležitost vidět ale hlavně slyšet profesionální hru na historické nástroje jako jsou např. klínová harfa, šalmaj, kornamusa, santur, saz, viola da gamba atd.

V působivém prostředí zrenovovaného letohrádku jsme se přenesli do dávných dob, kdy lahodná hudba doprovázela něžný a kultivovaný pohyb. Nádherné stylové kostýmy dokreslovaly atmosféru doby, o které nám tanečníci, zpěváci a muzikanti vyprávěli tancem a hudbou. Nesmírně působivé Poutnické písně a tance z kláštera v Montserratu evokovali cestu do skalního kláštera, který mnozí z nás znají z cest po Španělsku. Půvabné Dvorské tance z Burgundska s graciézními pohyby, poklonami či věnečky byly balzámem na duše diváků.
Středověký Tanec Smrti s nápaditou choreografií symbolizoval zánik a zmar. Chorovodový tanec živých s mrtvými, kde jsou si všichni rovni vychází z tématu, který se objevuje v pozdní gotice ve všech uměních. Hravá Morisca s jablíčkem, jako významnou rekvizitou spolu s Tancem smrti by měly být (nahrané na videu) doplňkem výuky dějin tanců, místo zdlouhavých teoretických popisů. Nikdy jsem si při studiu tanečních materiálů nepředstavila, že je možné z nich udělat tak nádherné tance, plné skrytých náznaků, výrazových a hereckých gagů, humoru a vnitřního napětí. Moriska totiž označuje během tří století nejrůznější typy tanců či pantomimy. Představuje buď stylizovaný boj Dobra se Zlem či tanec bláznů s rolničkami. Tyto tance známe jen z dobových rytin, ale teprve zde jsme viděli, kolik půvabu, rozvernosti a vtipnosti může obsahovat.
Katalánské dvorské tance měly složitou choreografii a my jsme obdivovali tanečníky – vlastně amatéry, jak dokonale a bez zaváhání zvládli každou taneční nuanci. Soubor tvoří čtyři dámy a pánové – myslím, že tento titul jim přísluší, protože kultivovaný pohyb v historických kostýmech vypovídal o tom, že i oni byli v té chvíli španělskými doňami či grandy. Vždyť také taneční útvar, zvaný „ballo“, vytvořený italskými tanečními mistry, který nám zde předvedli, byl vytvořen pro urozené tanečníky. Tito mladí lidé se historickým tancům věnují jako své zálibě, scházejí se jednou týdně a je obdivuhodné, jak obrovský repertoár už nastudovali. Na jaře jsme je měli možnost vidět ve Vrtbovské zahradě s úplně jiným celovečerním programem.
Závěrečné temperamentní Dvorské tance z Romagne, Umbrie a Marche strhli naplněný sál k obdivnému dlouhému potlesku. Všichni účinkující si ho bohatě zasloužili, protože nám přenesli kouzlo, lad a mír této hudby a tanců do duše.

21.9.2003 22:09:37 Eva Kulhánková | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...