Žádný člověk - novinka Opery ND
autor: archiv divadla
zvětšit obrázek„Největší mandalou“ označil dramaturg Lukáš Jiřičkač, spolu s režisérkou Katharinou Schmidt tvůrce libreta nové české opery Žádný člověk vznik a zánik Stalinova pomníku na Letné, které jsou jejím námětem.
Zbudován s nadšením a ještě více s velkou snahou zalíbit se ke Stalinovým 70. narozeninám komunistickým režimem stal se vlastně nepotřebným již v v okamžiku svého odhalení krátce po Stalinově smrti v roce 1955. Po následovném pádu Stalinova kultu bylo rozhodnut o toto největší sousoší v Evropě „deinstalovat“ a v roce 1962 byl pomník zlikvidován explozí.
Autory zaujal jak společensko historický aspekt věci, otázka zda může fyzické odstranění vymazat událost z lidské paměti, vždyť např. do dnes se lidé scházejí „u Stalina“ tak její soukromý rozměr, jak se projevil v tragickém příběhu autora návrhu pomníku sochaře Otakara Švece a jeho manželky.
Otakar Švec (1892 – 1955), žák Jana Štursy, mimo jiné původce sochy Karla IV. v Karlových Varech, se zúčastnil vzhledem k atmosféře soutěže na návrh pomníku, v níž vůbec nechtěl uspět. Přihlásil se s přehnaně monumentálním a v podstatě nerealizovatelným projektem, který ale právě svou velkolepost í okouzlil soudruhy a ti jej vybrali k realizaci.
Sochař pak léta pracoval na pomníku, což mělo osudné následky pro jeho život. Zůstal opuštěn, přátele ho ignorovali, jeho žena spáchala sebevraždu a nakonec ještě před dokončením díla si vzal život i on sám. „Byl to umělec, kterého zničilo jeho vlastní dílo,“, poznamenává Lukáš Jiřička.
Hudební podobu vyznačující se „harmonickou neukotveností“ vtiskl inscenaci skladatel Jiří Kadeřábek. Spojuje v ní moderní prvky např. voice band, Sprechgesang, zpěv solisté a komorního sboru společně s reprodukovaným dětským sborem a orchestrem, aby vytvořil přesvědčivou analogii k „nepřítomné přítomnosti“ Stalinovy sochy ze současné perspektivy. V sólových partech vystoupí Eliška Gattringerová (soprán), Sylvia Čmugrová (mezzosoprán), Jan Škarka (bas), Jan Mikušek (konhtratenor) a Jakub Tomáš (baryton).
Dramaturgicky je opera rozdělena na tři části, v prvním je zachyceno víceméně klasickým operním postupem dění okolo sochy až do výbuchu. Výbuchem se hroutí nejen pomník ale i struktura opery a v dalším úseku se objevují na scéně přízraky přežívající ve vědomí lidí. Třetí část představuje jakousi apokalyptickou vizi budoucnosti, kdy se lidé proměnili y polodivoké bytosti podobné opicím.
Celé koncepci je přizpůsobena scénografie (scéna a kostýmy Patricia Talacko), v jejímž rámci diváci usednou na jeviště.
Termíny opery Žádný člověk najdete na www.narodni-divadlo.cz.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 20. týden
Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek