Linda Svidró Schneiderová: Pedagogická práce mě bavila vždy…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNa pozici baletní mistryně Pražského komorního baletu nastoupila během léta Linda Svidró Schneiderová, tanečnice, která má bohaté oborové zkušenosti nejen z Čech, ale i mnohaletého působení v zahraničních souborech, například Nederlands Dans Theater II. V PKB povede tréninky a zkoušky, a bude působit také jako asistentka choreografů - aktuálně Tomáše Rychetského, který pro soubor připravuje novou premiéru (Requiem za nekonečno, premiéra 22. října 2017 v pražském Divadle na Vinohradech – pozn. red.).
S Pražským komorním baletem jsem spolupracovala již před lety v době mého absolutoria na konzervatoři. Bylo to období, kdy měl soubor vedle choreografií Pavla Šmoka velmi bohatý repertoár (od Christophera Bruce, Patricka Delcroix a dalších). Já ráda vzpomínám na hostování v baletu Jochena Heckmanna. Pak jsem odešla do zahraničí a mohla sledovat práci PKB jen zpovzdálí.
První setkání s mistrem Šmokem bylo asi v mých dvanácti letech – nesla jsem mu kytku na jeviště a on mi políbil ruku – to bylo něco, nemohla jsem z toho zážitku usnout (úsměv).
Je to již čtvrtý rok, kdy budeme reprízovat operu
Určitě mě v dětství inspirovala práce obou rodičů v Tanečním centru UK, prostředí nadšených lidí, kteří veškerý volný čas, v náročných podmínkách komunismu, věnovali scénickému tanci. Vedle studia na konzervatoři Taneční centrum Praha mě inspirovala i práce otce v Baletu Národního divadla, kdy jsem viděla všechna představení snad tisíckrát: Amerikána, večery Jiřího Kyliána, Friedemann – Psycho (s výkony Petra Zusky a Nelly Danko), Čajkovského (s mým tehdejším obrovským vzorem Zuzanou Parmovou) a samozřejmě Někdo to rád horké. Poslední a pro mne nevyčerpatelná inspirace - mít možnost pracovat v Nederlands Dans Theater II – toto prostředí a systém práce nastartovalo celou moji taneční kariéru.
Možná to mám tak nějak v krvi po rodičích a prarodičích – pedagogická práce mě bavila vždy. Velice brzy jsem se stala v souborech, kde jsem tančila, i baletním mistrem a asistentkou choreografie. Nedávno jsem počítala, že jen Attilovi Egerházimu jsem tančila a asistovala přes třicet choreografií.
Navíc ráda učím na konzervatoři Taneční centrum Praha a spolu s manželem Viktorem umělecky vedu soubor konzervatoře Balet Praha Junior, tak snad má moje nadšení pro pedagogiku i nějaké konkrétní výsledky.
Práce s Tomášem? Nádhera, jak přístupem k choreografii, tak stylem práce ve studiu. Loni jsem asistovala choreografii Markovi Svobodníkovi z Dekkadancers, nastudovala jsem ji s tanečníky jak v Jihočeském divadle, tak potom s DEKKA. No musím objektivně říci, že to, co začalo před mnoha lety jako Rychetský - Konvalinka, teď ještě Vinklát - Pechar - Svobodník je rozjetý vlak, který JEDE!! Krásná a vysoce profesionální práce.
Je to role určitě nejnáročnější, ale taky ta NEJ NEJ NEJ. Nikdy bych neměnila. Velké díky patří našim rodičům, bez jejich pomoci bychom to nezvládali s takovým úsměvem.
Ano, jsem ta maminka, co si užívá mateřskou „dovolenou” a odskakuje si odpočinout na jeviště. Loni to bylo hostování v Baletu Jihočeského divadla a představení s Baletem Praha Junior ve Vinohradském divadle. To jsem tančila choreografie od Attily Egerháziho s mým manželem Viktorem – na živou hudbu s violoncellistkou, zpěvačkou a orchestrem – to byl ten pravý odpočinek (úsměv).
Jsme taková ta „láska z baletního studia“. Tančili jsme spolu mnoho rolí - a pak přišla jedna osudová - choreografie Petra Zusky Les Bras de Mer, které jsme tak nějak změnili smutný konec na: „premiéra v Budapešti, první dítě, „dovolená v Jugoslávii“, svatba a druhé dítě“. Mezitím desítky inscenací a dalších rolí. Doufám, že v tom budeme ještě pokračovat (úsměv).
Linda Svidró Schneiderová je absolventkou konzervatoře Taneční Centrum Praha, tančila v Baletu Praha Junior a hostovala v Pražském komorním baletu. V roce 1999 odešla do zahraničí, kde účinkovala v Nederlands Dans Theater II., Baletu Gulbenkian Lisabon, Lanonima Imperial Barcelona, Baletu Pécs... Jako přední sólistka Hungarian Ballet Theatre získala v roce 2008 (jakožto Češka v Maďarsku) cenu Euro-Pas za nejlepší tanečnici roku. V roce 2009 se vrátila do České republiky spolu s maďarským choreografem Attilou Egerházim do baletu Jihočeského divadla na pozici sólistky, baletního mistra, asistentky choreografie a zástupce šéfa baletu. Vystudovala vysokou školu obor Teorie a dějiny divadla, magisterská studia ukončila na oboru Mediální komunikace a marketingu. Nadále se věnuje pedagogické práci na konzervatoři Taneční centrum Praha a spolu s manželem Viktorem umělecky vede soubor Balet Praha Junior.
Zpracovala Johana Mravcová.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek