Chopin a vyti vlků
autor: Z webu
Vrcholem letošního festivalu Tanec Praha jsou beze sporu dvě představení Campagnie Marie Chouinard z Kanady. Že se jedná o událost ne zcela běžnou, dokazovaly i přítomné politické celebrity a úvodní slovo ministra kultury na prvním večeru v Hudebním divadle v Karlíně.
Vedoucí osobnost souboru Marie Chouinard z kanadského Quebeku se původně chtěla věnovat matematice, ke které měla velké vlohy. Tančit začala v dětství jen pro zábavu, ale ukázalo se, že je nadaná i pohybově, a tak se nakonec její životní náplní stal právě tanec – zpočátku vystupovala jako sólová tanečnice, od roku 1990 jako choreografka své nově založené skupiny Campagnie Marie Chouinard v Montrealu, pro kterou již vytvořila na padesát choreografií.
Sklon k vědeckému myšlení se nicméně projevuje v její tvorbě i pohledu na tanec. Schopnost tančit přisuzuje genetickému kódu uloženému v lidských tělech, který obsahuje veškerou pohybovou historii člověka. Nyní jde o to, nalézt správnou číselnou kombinaci, která jej rozšifruje a odhalí pohybové archetypy. Inspiraci pro vyjádření svých vizí může proto člověk najít v sobě, protože lidská těla už tyto znalosti mají. Marie Chouinard srovnává svou tvorbu s rabínem, který vkládá šém do úst Golema - pohybem oživuje hmotu - zkoumá a analyzuje různá tajemství života a pak se je snaží reinkarnovat pohybem.
Program v karlínském divadle zahrnoval skladby 24 Chopinových preludií a Chorale.
Na hudbu 24 Chopinových klavírních preludií předvádí 6 žen a 4 muži pohyby, s kterými běžně nemáme žádné zkušenosti, neznáme jejich zdroj a které v nás vzbuzují různé asociace. Hra na klavír vyžaduje ruce – ruce proto tančí jakoby samostatně, zvětšené a zmnožené světlem, těla tančících se stávají rukou dopadající na klávesy, stávají se klávesami, na něž hraje neviditelná ruka. Pozice z klasického baletu, zlomené a svázané a přesto nabité novou dynamikou. Lidé jako vibrující loutky, pohyb, vykonávaný automaty, jehož rytmika je roztříštěna na částečky. Tanečnice jakoby zavěšená v prostoru v jednom bodě v nekonečných otáčkách vyjadřuje lyrický i dramatický tón hudby. Směs krásných tanečních pasáží, humoru i erotiky v bílém umrlčím i teplém žlutém světle – to byla první část večera.
Je-li obtížné popsat první část, tím více to platí o skladbě Chorale na téma vztahů a komunikace. Hra se zvuky – zvuk polibků, vlčí vytí, dechy a orgiastické vzdechy – hra se slovy bez významu, hra s tělem v nevídaných choreografických nápadech, hra se světlem. Humor i erotika jsou zde razantnější i drsnější.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek