Odešla krásná a statečná Eva Černá
autor: archiv
zvětšit obrázekTěsně před letošním slunovratem odešla z evropské taneční scény česká tanečnice a choreografka Eva Černá. Se svým manželem Karlem Vaňkem tvořili výraznou uměleckou a vzácně harmonickou partnerskou dvojici. Spolu byli součástí zakládající generace moderního tance v Čechách, jedni z prvních, kdož zahájili obrodu současného tanečního umění. Tato generace přinesla svému průkopnictví řadu obětí a český tanec jim vděčí za mnohé. Pro svůj výrazný talent nenašli v té době, tedy na počátku 90. let, u nás uplatnění a Eva Černá společně s Karlem Vaňkem odešli do zahraničí. Nikdy ale neztratili kontakt se zdejším tanečním prostředím. Pravidelně prezentovali svá nová díla v Praze. Byli u diváků velmi oblíbeni, o čemž svědčí i Cena diváků České taneční platformy za dílo No Fear, No Die! Ze společné tvorby jejich skupiny Černá & Vaněk Dance připomeňme: Více či méně milostné tance (1992), Applegames (1996), No Entry! (1997), Privat-Café (1998), Stop Making Sense (1999), Goblins a Happy Hour (2000), ’Adááhání - Desert Blues (2001), Scaterred Dances a Nomen nescio (2002).
Jak bylo typické pro její generaci, prvního tanečního vzdělání se Evě Černé dostalo v amatérském souboru. Profesionálně začínala v souboru Laterny magiky (1984 – 1990). Později absolvovala taneční katedru HAMU; v té době už byla v taneční komunitě uznávanou tanečnicí a choreografkou. Svoje vzdělání rozšířila studiem na prestižní London Contemporary Dance School. V roce 1991 založila se svým mužem duo Černá & Vaněk Dance, které bylo mj. součástí i generačního sdružení New Prague Dancers. Dodnes se vzpomíná na jejich společný choreografický debut Malé modré nic (1991), který získal Cenu československých tanečních kritiků jako nejlepší představení roku a oba interpreti byli oceněni titulem „tanečníci roku“.
K určujícím rysům Eviny povahy patřila touha po poznání a sebezdokonalování, jakož i osobní statečnost, kterou projevila např. v klíčových momentech listopadové revoluce 1989. Ale byla statečná i umělecky. Nebála se ztvárnit kontroverzní postavu Ulrike Meinhof v politicky radikálním představení Pavla Mikuláštíka. Tématem jejich posledních děl se stalo odvážný pohled na stárnutí těla (No Fear, No Die! 2006; BodyCheck, 2007).
Eva Černá, tanečnice, pedagožka, narozena 25. 3. 1962, Praha.
Eva Černá je absolventkou Taneční katedry hudební fakulty AMU (1996, taneční pedagogika), prošla VUS UK a stážemi v London Contemporary Dance School. Spolu s Karlem Vaňkem byli pozváni, aby vedli taneční dílnu na Festival junger Künstler v rámci projektu „Sousední státy“ při Wagnerfestspiele v Bayreuthu (2003). Eva Černá tančila v Laterně magice (1984–90), New Prague Dancers (1990–91), stala se sólistkou Tanečního divadla ve Freiburku (1992–97, od 1997 v Bonnu). Zde také vytvořila řadu rolí v inscenacích tanečního divadla Pavla Mikuláštíka, např. v Ester (1992), Americe (1993), Silnici (La Strada, 1993), Hodině lásky a tance (1995), Měsíční královně (1996) nebo v Les Artistes du Paradis (1997). V roce 1991 založila se svým mužem Duo Černá & Vaněk Dance. Hned první dílo Malé modré nic (1991) získalo cenu československých tanečních kritiků jako nejlepší představení roku a oba interpreti byli oceněni jako tanečníci roku. Jejich tvorba zahrnuje např. díla: Více či méně milostné tance (1992), Applegames (1996), No Entry! (1997), Privat-Café (1998), Stop Making Sense (1999), Goblins a Happy Hour (2000), ’Adááhání - Desert Blues (2001), Scaterred Dances a Nomen nescio (2002), No Fear, No Die! (2006), BodyCheck (2007).
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek