zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká taneční platforma podruhé

Z choreografie 100 WOUNDED TEARS (Autor fota Petr Ota)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Na programu 15. ročníku České taneční platformy 2009, která právě končí, byly vedle dalšího uvedeny dvě choreografie umělecké dvojice Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney, kteří v letech 2002 - 2005 působili v souboru Wima Vandekeybuse Ultima Vez, kde se také seznámili (dnes žijí se svou dcerou v Řecku). První choreografie - SUDDEN SHOWERS OF SILENCE - je vlastním produktem jejich souboru RootlessRoot Company, druhá 100 WOUNDED TARS byla vytvořena pro soubor DOT 504.

Antická tématika - posledním setkání Hektora a jeho ženy Andromaché z Homerovy Iliady a možná i vlastními zkušenosti s odvěkým zápasem muže a ženy byly inspirací ke skladbě SUDDEN SHOWERS OF SILENCE, která vznikla v koprodukci souboru Ultima Vez, Athens Festival a divadla Archa, kde měla premiéru v červnu minulého roku.
Padesátiminutový zápas na scéně, jak označili své dílo samotní tvůrci, je střídáním sekvencí různých forem boje tanečníků - muže a ženy - s okamžiky rezignace, zoufalství, podřízenosti a snad i smíru.
Ze tmy, z níž jsou slyšet jen jakési neurčité zvuky, pak tajemné zvuky zvonů, gongů, zaútočí na oči diváků oslnivé světlo horizontálního pásu světel. Muž – hrdina se brání vnitřním úzkostem, útočí proti neviditelnému ohrožení. Žena se v rohu zabývá urputně jakousi činností, je osamělá, v tanci sleduje „vzkazy“ ve stopách muže – na podlaze se objevují barevné šmouhy - stopy nohou.
Ozývají se bubny, chystá se útok. Bojový tanec začíná - do zrychlujícího se rytmu zní třeskot dřevěných tyčí, boj je úporný, tyče se lámou. V okamžiku se vše zastaví, pohyby se zpomalují, tyče se míjejí. Boj pokračuje tělem, rukama, výrazem ve strhujícím duetu.
Zavržená žena hněte usilovně z mouky těsto – dítě, v zoufalství jej odhazuje. Muž na v botách s vysokým klínem tančí s bezvládným tělem ženy. Žena je připoutána k jeho tělu a její údy se zmítají jako loutka – je mrtvá? Žena si obléká černé tričko a kalhoty a boj se znovu rozbíhá. Tentokrát je to drásavý tanec ponížení, podřízenosti, manipulace. Muž se nedotýká ženina těla, jen trhá oděvem a drsně smýká jejím tělem po scéně. Brutalita, surovost zabalená do krásných tanečních gest. Vše končí ve smíru nebo snad rezignaci.
Bojiště je jednoduché – podlaha s otisky stop, v rohu dvě malé stoličky, naproti záhadný hudební nástroj- pružné kovové stvoly na pevné základně, na nich navlečené kovové kroužky – matky – jejich pohybem a rozkýváním prutů hraje muž zvláštní melodii. Bojová je i sama hudba. Napsal ji pro zuto skladbu řecký skladatel a perkusionista Demetris Desyllas a použil v ní pouze kovové nástroje gongy, zvony, bubny, činely, xylofony.
Představení se nese ve velmi vypjaté emocionální atmosféře, které lze lehce uvěřit a která nemizí s jeho koncem.

Divadelně taneční projekt 100 WOUNDED TEARS, který měl premiéru v únoru tohoto roku v divadle Ponec, vypráví příběh „o čtrnácti směšných obrazech hledajících deset tisíc ztracených snů o jednom smysluplném důvodu k existenci“, jak popisuje jeden z citátů ze surrealisticky laděné proklamace v programu. Podobně surrealistický ráz má skládanka výjevů předvádějící velmi drsně i humorně spoustu chaotických, více i méně absurdních a převážně nedobrých konání, proložených velmi dynamickými choreografickými úseky bez nějaké pevnější provázanosti.
Lidské špatnosti se odkrývají z různých úhlů až na jádro, nic nezůstává skryto uvnitř ani na těle – a to doslova. Nejrůznější divadelní nápady např. vršení hlíny - hrobu?, stloukání stoliček, jeviště s rekvizitami - zástupy pravěkých ještěrů - hraček, slovní komunikace, zpěv a ohlušující hudba (zkomponovaná pro tento projekt Michalem Kaščákem) zůstávají daleko v pozadí za tím, co předvádí sedm tanečníků a tanečnic DOT 504 - Helena Arenbergerová, Michaela Ottová, Lenka Vágnerová, Pavel Mašek, Tomáš Nepšinský , Jaroslav Ondruš a Csongor Kassai. Sólo šílené dívky, dueta milenců, tanec tři přízraků - dam v dlouhých a širokých sukních, z nichž víří prach, boj mužů a především fantastický boj všech proti všem s akrobatickými prvky – výjev jakoby z tréninku v bojových sportech, kdy „gumové“ postavy tanečnic a tanečníků „poletují“ vzduchem, stále se vzpínají z nekonečných pádů a rozvibrovávají prostor ohromnou energií.
Zda se nějaký ze ztracených snů nebo důvodů k existenci našel, nebylo v závěru zcela patrné, o špičkovém provedení se však pochybovat nedalo.

4.5.2009 22:05:30 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...