Nová generace 2
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekCyklus současného tance, pohybového divadla a pantomimy - NOVÁ GENERACE pokračoval v divadle Disk představením studentů Katedry nonverbálního a komediálního divadla na HAMU Zdenky Josefi, Jindřišky Křivánkové a Tomáše Legierského a jihokorejské tanečnice a choreografky Ji Eun Lee.
První část programu zahrnovala tři menší útvary, jejichž hlavní „rekvizitou“ byl stůl. Střet dvou žen – sester v „mimohře s využitím tanečních technik“, jak zní podtitul režijního experimentu Zdenky Josefi „Za sklem“ se odehrává kolem prostírání stolu, přesného rozmístění židlí, ještě přesnějšího umístění příborů a bezvadného vzhledu hostitelky v černém. Do tohoto perfekcionismu vnáší lehkost a hravost ale i chaos žena v bílém, do té doby než je jí vnucena ta pravá barva – černá i správné způsoby. Krátké ale svěží dílko s zajímavými tanečními gesty, které možná má v sobě něco víc, než se na první pohled zdá.
Jindřiška Křivánková si v „Malé“ vytvořila a zahrála roli malé dívenky, které nedá pokoj rtěnka na stole. Když se jí zmocní a nabarví si ústa, něco se děje a hra přestává být jen hrou.
Pantomima Tomsa Legierskiho „Večeře v nás“ je malým hororem – z pod stolu se vynořuje monstrum – napůl žena, napůl muž nebo také Modrovous? – tikot hodin označuje minuty zbývající do příchodu očekávané návštěvy, kterou jistě nečeká nic dobrého. Vstupuje žena s jasným úmyslem, nepoznává, koho chce vlastně svést. Monstru se zalíbily její bílé rukavice, jen výkřiky pak naznačují ženin konec a Modrovous se chystá na další oběť.
V druhé půli představila Ji Eun Lee, která v současnosti pracuje v Londýně jako asistentka choreografie a zároveň choreografii studuje v Praze na HAMU, společně se skupinou ME-SA „Angels and Demons“, taneční zamyšlení nad protikladnými stránkami v naší duši. Skladba pro čtyři tanečnice používá pohybový slovník poukazující na oblast, z které autorka pochází. Nechala se vedle současného tance inspirovat bojovými uměními, tai-ti a podobnými systémy, které využívá převážně v první pomalejší velmi zajímavě plasticky propracované sekci. Možná právě proto zde spočívá síla představení, které se v závěru mírně rozpadá a závěrečný „boj s démony“ už je jen nadbytečným opakováním předešlých situací.
„Nová generace“ opět ukázala, že oplývá dostatečně tvůrčími nápady a že má co nabídnout a udrží-li svou produkci v dostatečné vzdálenosti od nešvarů, které naší současné taneční scéně vytýkali na letošní České taneční platformě zahraniční účastníci – násilí, agrese a vulgarity, je na co se těšit i příští rok.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek