Krásná, svůdná Salome
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPlzeňská Salome patří k projektům, které se vymykají z běžné operní produkce našich operních domů. Koncízním, soudobým jevištním tvarem i profesionalitou jevištního i hudebního provedení.
Scénograf Ján Zavarský umí stvořit magický, výtvarně působivý, symbolický prostor: tentokráte ho složil ze schůdků pokrytých pískem, v pozadí postavil stěnu zakrývající prudkou šikmu k levému portálu a ve stěně vyřízl obdélníkový průhled na měsíc putující po obloze – chvíli nenápadný, chvíli hrozivě veliký, jako by měl zahltit celé jeviště, halucinogenně nasvěcované sytou tyrkysovou, fialovou, rudou, modrou, růžovou… Bizarní svět pro bizarní figurky: krále Heroda v dlouhém lesklém červeném županu – plášti, kolem krku boa, na hlavě vavřínový věnec. Královnu Herodias na invalidním vozíku, oblečenou do fialových minišatů, na nohou síťované punčochy, na hlavě zrzavá kudrnatá paruka. Má svou dvojnici – liliputánku, stejně oblečenou, stejně nalíčenou.
Režisér Martin Otava obklopil Salome zrůdičkami a tvrďáky v červených lesklých oblecích či černých bundičkách. A představil ji tak také jako oběť, ne chladnou ukrutnici – ostatně sama hudba Richarda Strausse k takovému výkladu vede. Salome německé sopranistky Katji Christine Beer je ze všeho nejvíce velmi krásná žena. Její tanec sedmi závojů je vrcholným momentem večera: jak svůdně pluje po jevišti a provokuje krále, odhaluje dlouhé štíhlé nohy, až po vítěznou pózu s odhalenými ňadry. Parádní číslo, možná působivější nežli závěrečný monolog – Katja Beer totiž zvládá vypjatý part Salome technicky obdivuhodně, leč výrazově tato role nabízí větší možnosti. Podobně Martin Bárta zpívá Jochanaana technicky výborně, leč spíše jednostrunně – zvláště ve srovnání s expresivním, působivým projevem Václava Málka (Herodes). Ivan Pařík dává výbušným, dynamicky vrstevnatým, leč trochu zatěžkaným hudebním nastudováním vyznít zvláště dramatickým pasážím. Orchestr hrál pod vedením Jiřího Štrunce na jedné z repríz precizně – vskutku jde po všech stránkách o velmi profesionální záležitost.
Plzeň, Divadlo J. K. Tyla – Richard Strauss: Salome. Hudební nastudování Ivan Pařík, dirigent Jiří Štrunc, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, choreografie Dana Gregorová, kostýmy Dana Svobodová, dramaturgie Zbyněk Brabec. Premiéra 28. 3. 2009 ve Velkém divadle, psáno z reprízy 21. 4. 2009. Zdroj Hudební rozhledy 06/09 - Lenka Šaldová
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek