zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 02/15

Hudební rozhledy 02/15

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Na počátku září loňského roku vstoupil Pražský filharmonický sbor již do své 80. koncertní sezony. Vznik tohoto věhlasného profesionálního vokálního tělesa tak spadá ještě do období první Československé republiky a kronika jeho bohaté a velice úspěšné historie by jistě zaplnila stovky stránek zajímavé publikace. Od března roku 2007 působí ve funkci jeho hlavního sbormistra Lukáš Vasilek, nejmladší z plejády jeho dosavadních dirigentů, a od roku 2011 se jeho ředitelkou stala zkušená manažerka PhDr. Eva Sedláková. U příležitosti tohoto významného výročí položil oběma současným protagonistům Pražského filharmonického sboru Jiří Kolář několik otázek. Prvé mířily na paní ředitelku PhDr. Evu Sedlákovou a týkaly se spíše organizačních záležitostí sboru, k těm uměleckým, k nimž patří například vytváření dramaturgie koncertní sezony či zajímavosti týkající se interpretace či spolupráce s domácími a zahraničními operními scénami, se vyjádřil Lukáš Vasilek.

Baletní opera Sylvie Bodorové Legenda o Kateřině z Redernu vznikla z podnětu Martina Otavy na námět historické postavy Kateřiny z Redernu (1564–1617), hraběnky von Schlick, která po smrti svého manžela Melchiora v roce 1600 úspěšně hospodařila na panstvích Frýdlant, Liberec a Zawidów. Tento námět umožňoval jak psychologickou sondu do nitra pozdně renesanční protestantské šlechtičny a následné zachycení jejího obrazu, tak ztvárnění výbušného napětí předbělohorské a pobělohorské doby. Shodou okolností byla autorka na důkladnou znalost tohoto období „připravena“ z předchozího rozsáhlého vokálně symfonického cyklu Lingua angelorum, který letos zazní v Izraeli. vytvořila tak nosné libreto, v němž rovnocennou roli hraje vokální (nejen sólistická, ale i sborová) a baletní složka s využitím mluveného slova a citací závažných autentických dobových dokumentů a bible rozdělené do dvou jednání a dvanácti scén sledujících osud Kateřiny.

Na podzim roku 2014 se naskytla příležitost navštívit na předních evropských scénách tři různá provedení Wagnerova epického dramatu Tristan a Isolda, a protože takovéto šance se nelze nechopit, vyjel náš recenzent za tímto Mistrovým veledílem do všech tří divadel, která měla tento titul v nabídce: do Berlína, Stuttgartu a Londýna. V Berlíně se na provedení podíleli dirigent Daniel Barenboim, režisér Harry Kupfer a zkušení wagnerovští pěvci Waltraud Meier a Peter Seiffert, ve Stuttgartu se taktovky chopil generální hudební ředitel opery Sylvain Cambreling, režii dostali na starost Jossi Wieler a Sergio Morabito a hlavních rolí se ujali i vzhledem k věku dosud méně známí Christiane Iven a Erin Caves, a v londýnské Covent Garden se náročného dirigentského úkolu zhostil umělecký šéf opery Antonio Pappano, režie Christoff Loy a sólové party Tristana a Isoldy nastudovali stejně jako v Berlíně již renomovaní umělci Nina Stemme a Stephen Gould.

V životopisech slavných pěvců září jména ještě slavnějších operních domů světa jako perly v náhrdelníku a jen zřídka je tomu naopak. U nás se onou jedinou výjimkou stala Gabriela Beňačková. Její výkony, vyzařující osobnost a neopakovatelná převtělení, se staly prestižní ozdobou řady nejvýznamnějších operních domů světa od státních oper v Mnichově, Vídni a Berlíně, přes milánskou Scalu a královskou operu v Londýně po Metropolitní operu v New Yorku. Obstát ve světové extratřídě a opakovaně naplňovat všechna očekávání vyžadovalo mimořádnou dávku píle a psychické a fyzické výdrže, ale i schopnost rozvážně s tímto neobyčejným hlasovým darem zacházet. Když ovšem po absolutním vítězství ve IV. ročníku pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech přijala tehdy třiadvacetiletá Gabriela Beňačková nabídku angažmá do opery pražského Národního divadla, ještě nikdo netušil, jak okouzlujícím zjevením bude její Nataša, Mimi a vzápětí Mařenka...

9.2.2015 22:02:47 Redakce | rubrika - Z médií