zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kambodža v Praze – pocta kambodžskému králi

Posvátné tance – baletní koncert

autor: Z webu   

Dne 22. září 2006 se v Národním divadle uskuteční slavnostní představení u příležitosti první státní návštěvy kambodžského krále Norodoma Sihamoniho v Praze, ve kterém vystoupí Královská taneční akademie, Taneční konzervatoř hl. města Prahy a baletní soubor ND. Záštitu převzal král Norodom Sihamoni a paní Livie Klausová.
Kambodžské posvátné tance
Ženské postavy s tenounkým pasem a plnými boky, ňadry a rty zdobí zdi ohromného kambodžského chrámového města Angkoru. Jsou to božské tanečnice apsary a jejich podoby jsou vyryty do kamenných stěn tmavých chodeb chrámů, jejichž historie sahá do 9. století n.l.

Tanec existoval v Kambodži odjakživa. Jeho klasické formy však byly kodifikované na královských dvorech Angkorské říše teprve v období od 9. do 15. století. Tanečnice byly zasvěcené chrámům a vystupovaly pro potěšení devaraji, neboli božského krále.
Začátkem 16. století byl Angkor opuštěn a postupně pohlcen džunglí. Chrámové město skryté v bujné vegetaci pak objevili v roce 1860 francouzští kolonisté. Tento objev odhalil, že tance na konci 19. století byly překvapivě podobné těm, které byly zobrazeny na zdech angkorských chrámů. Přestože ústní a fyzická tradice zachovala tanec apsara po celých 300 let, v následujícím století téměř vymizel.
Zatímco klasická apsara je předmětem pokračujícího výzkumu a dále se tančí se na pódiích, vytváří se také nová choreografie. Loni na jaře vzala choreografka Sophiline Cheam Shapiro skupinu tanečníků z Královské univerzity krásných umění na mezinárodní turné. Vystoupili s klasickým tanečním dramatem následovaným současnou choreografií Období stěhování, ve které byli tanečníci méně nápadné nalíčení a dostali možnost použít své obličeje způsobem volnějším než obvykle. Hun ztvárnila roli Neang Amari, Ducha současnosti. Tato sólová postava zjistí, že je stvořena jak pro minulost, tak pro budoucnost. Je to metafora nejen pro vzkříšení kambodžského posvátného tance, ale také pro jeho další rozvoj.

19.9.2006 01:09:49 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Bratři Karamazovi - Studený dříví

Přebal alba

Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek

další články...