Sen noci svatojánské
autor: archiv divadla
Je to pohádka či pravda? – ptá se revírník v Lišce Bystroušce. Stejnou otázku bychom si mohli položit, když sledujeme baletní představení Sen noci svatojánské tak, jak nám je podle Williama Shakespeara předkládá německý choreograf maďarského původu, Youri Vámos s tanečním souborem baletu Německé opery na Rýnu Düsseldorf /Duisburg. Ať je to svět bohů, lidí nebo skřítků, vždy se v něm odehrávají věčně stejné fenomény jako láska, žárlivost, výměny partnerů – tady však jsou nám předváděny nikoliv v tragice, ale spíše v komediální podobě.
Celé představení přímo jiskří vtipem, ať v sólových či ansámblových výstupech, přesvědčivě se k ději „připojuje“ i sama příroda, která narůstá či se zmenšuje podle toho, zda v ní prožívají své osudy lidé nebo pohádkové bytosti – a ty miliony svatojánských mušek! Skvělé představení, při němž se publikum opravdu srdečně bavilo – škoda, že jen jednou! Tento německý balet hostoval totiž v Brně v rámci projektu Mosty, jehož organizátorem je manažér Dortmundské Taneční akademie Rudolf Kubičko, původně absolvent brněnské Taneční konzervatoře. Ten také na tiskové konferenci objasnil zásadní rozdíl mezi baletními soubory našimi a německými, které jsou v podstatě internacionální, a je potěšitelné, že jsou v nich i naši tanečníci, jak jsme ostatně viděli i na tomto představení.
Vynikající taneční výkony vycházející z klasického baletu a přitom výrazově neobyčejně sdělné působily klamným dojmem naprosté snadnosti: skvělé byly postavičky Puka (Shumpei Nemoto) a Robina (Cesar Jose Locsin), které svou vtipnou pohyblivostí dokázaly přímo rozesmát, hlavními představiteli samozřejmě byli Oberon (Valerio Mangianti), Titania (Kaori Morito) a další dva páry zamilovaných, v nichž účinkovali tři čeští tanečníci: Hermia (Eriko Yamashiro), Helena (Andrea Kramešová), Lysander (Michal Matys) a Demetrius (Filip Veverka). Rovněž nedostižný byl Zettel (Armen Hakobyan) v podobě osla! – ostatně vyjmenování by si zasloužil celý soubor.
Reprodukovaná hudba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho byla jakýmsi průřezem jeho díla, zněla tu nejen přímo hudba ke Snu noci svatojánské, ale i části symfonií č. 1, 2, dále 4., 5., 8., 10. a 11. smyčcového kvartetu, sonáty pro violoncello a klavír, Písní beze slov pro violoncello a klavír, Octetu op. 20, a přirozeně nechyběl ani populární Svatební pochod – vše kupodivu skloubeno naprosto přirozeně a nenápadně.
Potlesky po jednotlivých číslech vyústily v závěrečné ovace, které si toto baletní představení – pořádané za podpory Česko-německého fondu budoucnosti, společnosti RWE Transgas, Goethova institutu v Praze a Lidových novin – bezesporu zasloužilo.
Ballet Deutsche Oper am Rhein – Felix Mendelssohn-Bartholdy: Sen noci svatojánské podle Williama Shakespeara. Choreografie a režie Youri Vámos, scéna a kostýmy Michael Scott. Janáčkovo divadlo v Brně 28. března 2007.
(Zdroj Hudební rozhledy 06/ 2007 - Věra Lejsková)TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto nepřestává dodnes fascinovat
Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek